راهبرد ملی

راهبرد ملی

منتخب نوشته های استراتـژی ملی انوش راوید از تارنمای ارگ ایران arq.ir
راهبرد ملی

راهبرد ملی

منتخب نوشته های استراتـژی ملی انوش راوید از تارنمای ارگ ایران arq.ir

غذا های شمالی در چلاسر و جل

غذا های شمالی در چلاسر و جل

پیش گفتار

     دستور های غذایی را از بانوان خوب و قدیمی چلاسر و جل گرفتم،  اشخاصی که در آشپزی و خانه داری،  در کار و زحمت و مهربانی حرفه ای هستند.  البته این عزیزان با جزئیات زیاد تعریف کردند،  من دستورات را کوتاه کرده و نوشتم،  اگر عزیزانی کامل بخواهند،  یا نظر دیگری داشته باشند در خدمتم.  کپی برداری آزاد و باعث خوشحالی است.

   جالب:  غذا واژه ای به زبان ایرانی است،  و از گزا به معنی انرژی آمده است،  مشروح در اینجا.

تصویر گمج،  عکس شماره 3320.

   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.

لوگو ایران را بدرستی بشناسید،  عکس شماره 1617.

برگه 415 بهار 1385 پیوست مدنی و اجتماعی ایران است.

. . . ادامه دارد و بازنویسی می شود . . .

   قبل از مطالعه این تذکر را بخوانید:

    * یک عدد پیاز یا سیب زمینی که به اندازه یک مشت دست باشد، 150 تا 200 گرم وزن دارد، و به عنوان پیاز متوسط گفته شده است،  پیاز یا سیب زمینی کوچک 100 تا 150 گرم و بزرگ 200 گرم به بالا گفته شده است.

    * در هر دستوری وقتی از سبزی جات و غیره و همچنین خود سبزی گفته می شود،  شستن و آبکش کردن آن را ننوشته ام زیرا می دانم مردم ایران بزرگ فوق العاده تمیز هستند،  و سبزی را خوب می شویند.  در ضمن سبزی های محلی که از باغچه های شناخته شده تهیه می شوند،  نیاز به ضد عفونی ندارند،  ولی سبزی های صنعتی که ممکن است در حاشیه شهرها عمل آمده باشند،  و با آب آلوده آبیاری شده باشند نیاز به ضد عفونی دارند.  این را هم بگویم جهت حفظ کامل مواد سبزینه،  بهتر است ابتدا سبزی را شست و بعد خورد کرد.

   * هر قاشق چای خوری نمک 3 تا 4 گرم زن دارد و هر قاشق مربا خوری نمک 5 تا 6 گرم زن دارد.

   * سبزی هاى معطر مثل خنش(خلواش) و شوشاق و همچنین ترش واش و ترشک از سبزی هاى ویژه شمال ایران می باشند،  و ممکن است تهیه آنها در همه جاى ایران ممکن نباشد.  در غذا هایى که از این سبزیها استفاده می شود،  می توان از سبزی هاى دیگر مثل نعناع و گشنیز یا محلی مشابه استان دیگری استفاده کرد.

  * رب انار شمال ایران چون جنگلی است بسیار ترش می باشد،  در  صورتی که رب انار ترش در دسترس نباشد، در غذا هایى که از آن باید استفاده شود می توان از آب نارنج استفاده کرد.

   تصویر گمج فروشی در گیلان،  غذا های شمالی در این ظرف های سفالی لعابدار و نیم لعاب خیلی خوشمزه می شود،  در خیلی جاهای ایران به آن دیزه یا دیزی هم می گویند،  عکس شماره 4075. 

 

   انار بیج

   براى 6 ـ 7  نفر

   تذکر لازم:  تهیه این خورش وقت زیادى می گیرد،

   مواد لازم

  * 1 ــ  مغز گردوى سائیده شده 350 گرم،

  * 2 ــ  سبزى:  تره، جعفرى، گشنیز و نعناع جمع یک کیلو، یک دسته کوچک خلواش(خنش) و شوشاق،

  * 3 ــ  گوشت چرخ کرده گوساله  نیم کیلو،

  * 4 ــ  پیاز یک عدد به اندازه یک مشت دست،

  * 5 ــ  رب انار ترش یا آب انار یا آب غوره،  به حدى که خورش ترش شود،

  * 6 ــ  نمک و فلفل و زردچوبه به اندازه کافى،

   طرز تهیه

      مغز گردو را مثل گردوى خورش فسنجان سائیده تا نرم شود.  سبزى ها را ریز خرد نموده با روغن سرخ نمایید.  پیاز را در گوشت چرخ کرده،  رنده نموده و نمک و فلفل را اضافه نمایید،  با هم مخلوط کنید.  آنگاه با گوشت چرخ کرده کوفته هاى کوچکتر از یک گردو درست نمایید.  سپس گردوى سائیده شده را با سه یا چهار لیوان آب و کمى زرد چوبه بگذارید با حرارت ملایم چند ساعت بپزد،  تا مثل فسنجان به روغن بیفتد.  سپس سبزى سرخ کرده را اضافه نموده باز بگذارید،  چند جوش بزند تا سبزى پخته شود.  آنگاه کوفته ها را یک یک داخل خورش که در حال جوشیدن است بیاندازید،  تا خورش از جوش نیفتد و کوفته ها باز نشود.  ترشى را اضافه نموده و روى آتش ملایم چند جوش دیگر بزند،  و هنگامى که کوفته ها پخته شد و خورش جا افتاد بر دارید. غلظت این خورش مثل فسنجان است،  و باید کم آب باشد.

 

   اشپل کوکو

   براى 5 ـ 6 نفر کمک غذا

   مواد لازم

  * 1 ــ  اشپل که همان تخم ماهی است،  از یک یا دو ماهى سفید،

  * 2 ــ  تخم مرغ محلی 4 تا 5 عدد،

  * 3 ــ  پیاز  1 عدد،

  * 4 ــ  برگ جعفرى ریز شده یک دسته کوچک حدود 2 قاشق غذاخورى،

  * 5 ــ  نمک و فلفل به اندازه کافى،

   طرز تهیه

      پوست نازک اشپل را گرفته در صورت نیاز شسته،  پیاز و جعفرى را ریز خرد نمایید.  تخم مرغ ها را بعد از شکستن در کاسه ای طورى هم بزنید که کاملا کف کند.  اشپل ماهى را با سبزى و پیاز و نمک و فلفل،  به تخم مرغ زده شده اضافه نموده و مخلوط  نمایید.  در تاوه روغن ریخته و روى آتش بگذارید،  وقتى که داغ شد این مایه را در آن بریزید،  و آن را مثل کوکو هاى دیگر سرخ نمایید.  یا می توانید از این مایه قاشق قاشق در روغن داغ ریخت،  سرخ که شد پشت و رو کرده،  که طرف دیگر سرخ بشود.  بعد کوکو را که لقمه اى می شود،  در دیس چیده و اطرافش را با حلقه هاى لیمو یا نصفه هاى نارنج و برگ جعفرى تزئین نمایید.

 

   بادنجان کباب

   برای 5 ـ 7 نفر

   مواد لازم

  * 1 ــ  بادنجان قلمى غیر تخمى  8 عدد،  در صورتی که محلی شمالی باشد بهتر است،

  * 2 ــ  مغز گردو نیم کیلو،

  * 3 ــ  سبزى =   گشنیز، جعفرى، نعناع، ریحان،  جمع 200 تا 250 گرم،

  * 4 ــ  پیاز متوسط 2 عدد،

  * 5 ــ  سیر 3 یا 4 حبه،

  * 6 ــ  رب انار ترش یک ونیم قاشق غذاخورى،

  * 7 ــ  نمک و فلفل و دارچین به اندازه کافى،

   طرز تهیه

      مغز گردو و سبزى و سیر را سائیده،  پیاز را رنده نموده،  و نمک و فلفل و دارچین زده و رب انار را اضافه کرده،  همه را با هم مخلوط نمایید.  بادمجان ها را شسته و پوست گرفته،  و به آنها سه چاک از پهلو دهید،  به نحوى که سر و دم بادنجان پاره نشده و از هم باز نشود.  درون بادنجان را با مایه اى که درست کرده اید پر نمایید.  به انداز کافى داخل تابه روغن ریخته و بادنجان ها را در آن بچینید.  در تابه را نیم باز گذاشته و  بگذارید با حرارت ملایم بادمجان سرخ و پخته شود.  گاها بادنجان را برگردانده تا طرف دیگر آن هم سرخ شود، بعد ازاینکه کاملا سرخ و به طلایى کمی تیره رنگ درآمد،  براى صرف آماده می باشد.  درصورتی که از مایع خورش چیزى باقى مانده باشد،  مى توان سه تا چهار گوجه فرنگى را شسته و با ایجاد دو چاک بزرگ به نحوى که ته گوجه فرنگى از هم جدا نشود،  درون گوجه فرنگى را با مایع پر کرده و لبه چاکها را با دست به هم نزدیک کرده و آنها را در تابه دیگرى با روغن سرخ نمایید.  تا زمانى که آب گوجه فرنگى گرفته نشده،  دو سه بار لبه چاکها را با دست به هم نزدیک نمایید تا از هم باز نشده و مایع بیرون نریزد.  بادنجان ها و گوچه فرنگی های کباب ترش شده را در دیس چیده و مطابق سلیقه تزئین نمایید.

 

   باقلا قاتق

  براى 5 ـ 7 نفر

   مواد لازم

  * 1 ــ  پاچ باقلاى سبز یا لوبیا چیتى یا لوبیا رشتى تازه 3 کیلو،  یا پاچ باقلاى خشک 500 گرم،

  * 2 ــ  شوید خشک 4 قاشق غذاخورى،  یا شوید تر یک دسته کوچک،

  * 3 ــ  تخم مرغ محلی 3 عدد،

  * 4 ــ  سیر یک تا دو بته،  بستگی به شرایط عطر دارد،  در تهران معمولاً یک بته و در شمال دو بته،

  * 5 ــ  زردچوبه نصف قاشق چایخورى،

  * 6 ــ  فلفل و نمک به اندازه کافى،

  * 7 ــ  روغن یا کره که طعم خورش را لذیذ تر نماید 200 تا 250 گرم،

   طرز تهیه

      پاچ باقلاى سبز را از دو پوست در آورده،  سیر را پوست کنده و پرهاى سیر را ریز نموده،  آنگاه باقلا و سیر ریز شده و زرد چوبه و شوید خشک یا شوید تر ریز خرد شده و کره را مخلوط نموده،  در قابلمه یا گمج که ظرف سفالى لعاب دار است،  و معمولا گیلانى ها از آن براى باقلا قاتق استفاده میکنند،  ریخته و ظرف را روى حرارت ملایم گذاشته و باقلا را کمى سرخ نمایید.  آنگاه آنقدر آب اضافه کنید،  تا روى باقلا را بگیرد و خورش آهسته بجوشد تا باقلا بپزد،  ولى باید دقت نمود که له نشود.  بعد تخم مرغ را در آن شکسته و در ظرف را گذاشته تا تخم مرغ بسته شود.  نمک و فلفل زده بر داشته.  این خورش با کته، ماهی شور و زیتون پرورده یا ماست و ترب سفید صرف می شود.

   توضیح:  در صورت استفاده ازپاچ باقلاى خشک آنرا حدود 10 تا 12ساعت در آب خیس نمایید.

 

   پلا سر تره یا پلو سرتره

   مواد لازم

  * 1 ــ  سبزى های تازه،  شوید که کمى باید بیشتر از دیگر سبزیها باشد، گشنیز، جعفرى، تره، اسفناج یا برگ چغندر، ترشک و برگ گزنه تازه اگر باشند،  خورش خوش طعم تر میشود، جمع 2 کیلو.

  * 2 ــ  پیاز بزرگ یک بته،

  * 3 ــ سیر 3 تا 4 بته،  در صورت که برگ سیر تازه موجود بود از آن استفاده کنید،

  * 4 ــ  تخم مرغ محلی 3 تا 4 عدد،

  * 5 ــ  گوجه فرنگى متوسط 2 تا 3 عدد،

  * 6 ــ  فلفل، نمک و زرد چوبه  به اندازه کافى،

  * 7 ــ  روغن به مقدار کافى،

   طرز تهیه

     سبزى، سیر و پیاز را  ریز خرد نموده،  و در قابلمه ریخته،  یک و نیم لیوان آب در آن می ریزیم.  گوجه فرنگى ها را پوست کنده و اضافه نموده،  نمک و زرد چوبه زده و در قابلمه را گذاشته، و با حرارت ملایم می گذاریم پخته شود.  زمانی  حدود 40 دقیقه که آبش کاملا گرفته شد،  روغن به مقدار کافى در آن ریخته و تفت  داده.  تخم مرغها را در ظرفى هم زده و روى خورش ریخته،  و به اندازه مناسب فلفل می پاشیم.  در قابلمه را گذاشته و حدودا تا ده دقیقه دیگر پلاسرتره آماده می شود.  پلاسرتره با مرغ، ماهى، کباب همراه با برنج یا نان و حتما ماست صرف می شود.  در صورت تمایل موقع صرف پلاسرتره آب نارنج هم می توان روى آن ریخت.

 

   پنیر بوروشته یا پنیر برشته

   براى 5 نفر

   مواد لازم

  * 1 ــ  پنیر تازه در صورتیکه محلی باشد بهتر است،  و کم 300 گرم،

  * 2 ــ  تخم مرغ محلی 5 عدد،

  * 3 ــ کره به اندازه کافى،

   طرز تهیه

      پنیر تازه کم نمک را رنده کرده،  یا با دست خرد نمایید،  با کره کمى تفت داده،  آنگاه تخم مرغ ها را در ظرفى شکسته هم میزنیم تا مخلوط شود.  سپس تخم مرغ را روى پنیر بیزید و بگذارید یک ربع ساعت روى حرارت ملایم بماند،  تا خودش را بگیرد.  می توانید کمی شوید تازه و یا خشک ریز شده هم اضافه نمایید تا عطر و بوی و طعمش تغییر کند.  بعد از پخته شدن در دیس بچینید،  اطرافش را با ماهى دودى سرخ شده و جعفرى و سبزیجات موجود تزئین نمایید.  معمولا با سبزى پلو و یا باقالی پلو صرف می شود.

 

   ترشه تره

   براى 6 نفر

   مواد لازم

  * 1 ــ  سبزى =  جعفرى، تره، گشنیز، نعناع ، کمى اسفناج و کمى خلواش(خنش) اگر در دسترس باشد،  جمع یک کیلو.

  * 2 ــ  سیر یک تا دو بته،  بستگی به شرایط عطر دارد،  در تهران معمولاً یک بته و در شمال دو بته،

  * 3 ــ  برنج یک قاشق غذاخورى،

  * 4 ــ  تخم مرغ محلی 4 عدد،

  * 5 ــ  آب نارنج یا آبغوره یک فنجان تا حدى که ترش شود.

  * 6 ــ  روغن یا کره تقریبا 200 تا 250 گرم،

  * 7 ــ  زردچوبه، فلفل و نمک به اندازه کافى،

  * 8 ــ  در صورت لزوم یکی دو قطعه گوشت استخواندار قلم،

   طرز تهیه

      سبزى را ریز خرد نموده و با یک قاشق برنج شسته شده و با کمی گوشت استخواندار قلم و با دو سه لیوان آب می پزیم.  بعد سیر را پوست کنده و با کمى نمک با گوشت کوب له کرده و با کره یا روغن و کمى زرد چوبه تفت داده تا طلایى شود.  وقتى که سبزى پخت نصف از سیر سرخ شده را به آن اضافه نموده،  و در بقیه سیر کمى دیگر روغن ریخته،  تخم مرغ ها را در آن شکسته و سرخ می کنیم، تخم مرغ هاى سرخ شده را همراه با نمک و فلفل و آب نارنج به سبزى اضافه کرده،  یکى دو جوش که زد و خورش جا افتاد برمی داریم.  آب این خورش نباید زیاد باشد. آن را بدون سبزى خلواش هم می توان تهیه نمود.

 

   فسنجان چلاسری

   براى 7 نفر

   مواد لازم

  * 1 ــ  مرغابى، اردک یا مرغ درشت محلی 1 عدد،

  * 2 ــ  مغز گردو 750 گرم،

  * 3 ــ  رب انار ترش 3 قاشق غذاخورى،

  * 4 ــ  نمک و فلفل و در صورت تمایل کمى گلپر به اندازه کافى،

   طرز تهیه

   مغز گردو را خوب سائیده و نرم کرده،  و بعد آنرا با سه یا چهار لیوان آب مخلوط کرده و ترشى را اضافه نموده در حرارت ملایم می گذاریم دو یا سه ساعت آهسته بجوشد،  و گاهى هم زده که ته نگیرد. سپس به روغن می افتد و بوى خامى گردو از بین می رود،  و مرغ را درسته یا به چند قطعه تقسیم کرده و همراه نمک و فلفل به آن اضافه نموده،  و می گذاریم تا مرغ کاملا بپزد،  و آب فسنجان کم شده و خورش جا بیفتد.  در گیلان معمولا فسنجان را را با مرغابى یا اردک تهیه می کنند، در آن صورت مرغابى را تمیز نموده کرک و پر آنرا روى شعله آتش کز داده، گردو و مرغابى را با هم بار مى کنیم.  وقتى مرغابى کمى پخته شد رب انار را اضافه می کنیم. گیلانى ها فسنجان را همیشه ترش مى پسندند.  در صورتی که بخواهیم فسنجان را شیرین کنیم،  دو قاشق شکر در آخر کار به آن اضافه نموده.  امروزه در چلاسر به جای مرغابی از مرغ های کشتار گاهی استفاده می شود.

  تصویر فسنجونی توی گمج،  خوردن داره،  به به!!!  عکس شماره 7518.

 

   ماهى گرد بیج

   مواد لازم

  * 1 ــ  ماهى سفید بزرگ 1 عدد،

  * 2 ــ  سبزى هاى معطر =  نعناع، خنش(خلواش)، شوشاق،  یک دسته،

  * 3 ــ  رب انار 2 قاشق غذاخورى،

  * 4 ــ  مغز گردو 200 گرم،

  * 5 ــ  نمک و فلفل و گلپر به اندازه کافى،

   طرز تهیه

      مغز گردو را با سبزى مى سائیم یا چرخ مى کنیم،  مغز گردو و سبزى را با رب انار و گلپر و نمک و فلفل مخلوط مى کنیم.  سپس داخل شکم ماهى درسته را که پاک شده است،  از مایه مغز گردو و سبزى که حاضر کرده ایم پر نموده،  دو لبه شکم ماهى را جفت کرده،  و با نخ و سوزن بخیه میزنیم.  سپس سر و دم ماهى را بهم آورده و گرد کرده،  در یک قابلمه مناسب قرار داده،  و زیر و روى آن آتش زغال ریخته و ماهى را در حرارت ملایم مى پزیم.  امروزه این خوراک ماهى را نیز مى توان در فر به طریق آسان تر طبخ نمود.  یعنى بعد از آنکه شکم ماهى را پر کردیم و دوختیم سینى فر را کمى چرب نموده،  کمى آرد مى پاشیم و ماهى را از پهلو روى سینى قرار میدهیم.  در طبقه وسط فر با حرارت 350 درجه به مدت یکساعت و نیم مى پزیم.  در این فاصله مقدارى سس متشکل از آب انار و یک قاشق کره آب کرده و زعفران روى آن میدهیم تا ماهى خوشرنگ شود.

 

   میرزا قاسمى

   براى 6 نفر

   مواد لازم

  * 1 ــ  بادنجان درشت غیر تخمى 10 عدد حدود 2 کیلو می شود،

  * 2 ــ  تخم مرغ محلی 3 تا 4 عدد،

  * 3 ــ  سیر یک تا دو بته،

  * 4 ــ  نمک و فلفل به اندازه کافى،

  * 5 ــ  در صورت تمایل گوجه فرنگى متوسط  3 عدد،

  * 6 ــ  روغن یا کره 200 تا 250 گرم،

  * 7 ــ  زرد چوبه نصف قاشق چاى خورى،

   طرز تهیه

      با نوک کارد پوست بادمجان ها را یک چاک داده،  آنها را روى آتش ذغال یا در کف فر کباب کرده،  تا بحدى که کاملا پخته شود.  پوست و سر بادنجان را مى گیریم. اگر تخمى باشد تا حد امکان تخم آنرا جدا مى نماییم سپس با نوک قاشق آنرا تکه تکه نموده،  و یا با گوشت کوب له مى کنیم.  سیرها را پوست کنده با کمى نمک با گوشت کوب کوبیده و با روغن و کمى زرد چوبه تفت میدهیم تا طلائى شود.  سپس بادنجان ها را با سیر و روغن یا کره و باز کمى زرد چوبه مخلوط کرده روى حرارت ملایم در تاوه سرخ مى کنیم،  و مرتب هم مى زنیم که ته نگیرد.  آنقدر سرخ مى کنیم تا تقریبا آبش جمع شود،  آنگاه گوچه فرنگى ها را پوست کنده قاچ قاچ نموده به بادنجان ها اضافه مى کنیم و باز کمى تفت میدهیم تا به روغن بیفتد.  سپس بادنجان ها را کنار کرده در وسط تاوه یک قاشق کره ریخته تخم مرغ ها را در آن مى شکنیم،  وقتى تخم مرغ بسته شد آنرا آهسته با بادنجان ها مخلوط مى کنیم،  نمک و فلفل زده برمى داریم.   میرزا قاسمى اغلب با کته و ماهى شور روى پلو گذاشته شده یا با ماهى دودى و ترشى هفت بیجار خورده مى شود.

 

   خورش انار دانه مسما

   مواد لازم

  * 1 ــ  نصف مرغ،

  * 2 ــ  دو عدد انار دانه شده،

  * 3 ــ  200 گرم پیاز،

  * 4 ــ  دو قاشق غذاخوری شکر،  (در صورت تمایل)،

  * 5 ــ  رب گوجه فرنگی،  3 قاشق غذاخوری،

   * 6 ــ  به میزان لازم نمک،

  *  7 ــ  به میزان لازم روغن،

  * 8 ــ  یک قاشق چایخوری زردچوبه،

  * 9 ــ  یک قاشق چایخوری گلپر،

  * 10 ــ  نصف قاشق چایخوری فلفل،

   طرز تهیه

      نخست مرغ را به همراه نمک و زردچوبه سرخ می کنیم.  سپس آن را به همراه آب می گذاریم تا بپزد.  در هنگام پخت،  رب گوجه فرنگی را به مرغ می افزاییم،  تا خوش رنگ شود.  پیاز خلالی خرد شده را با کمی روغن در تابه تفت می دهیم.  سپس دانه های انار را به پیاز افزوده و به تفت دادن ادامه می دهیم.  وقتی مرغ کاملن پخت،  مخلوط انار و پیاز را به آن افزوده،  حرارت را ملایم نموده،  و می گذاریم تا به مدت نیم ساعت غذا جا بیفتد.  در آخر کار فلفل و گلپر را به خوراک اضافه کرده،  و حرارت را خاموش می کنیم.  سپس آنرا در ظرف مورد نظر ریخته سرو میکنیم.

   *  نکته ها:   1 ــ  خورش اناردانه مسما باید غلیظ و کم آب باشد.  2 ــ  برای شیرین تر شدن طعم خورش می توانید کمی شکر به آن بیافزایید.  نوش جان....

عکس خورش انار دانه مسما،  عکس شماره 4078.

عکس ماهی گردبیچ دست پخت خانم انوش راوید،  عکس شماره 4072.

کلیک کنید:  تولد در تاریخ

کلیک کنید:  مسافرت در تاریخ

کلیک کنید:  دلاوری تاریخی از چلاسر

   قبل از مطالعه این تذکر را بخوانید:

    * یک عدد پیاز یا سیب زمینی که به اندازه یک مشت دست باشد، 150 تا 200 گرم وزن دارد، و به عنوان پیاز متوسط گفته شده است،  پیاز یا سیب زمینی کوچک 100 تا 150 گرم و بزرگ 200 گرم به بالا گفته شده است.

    * در هر دستوری وقتی از سبزی جات و غیره و همچنین خود سبزی گفته می شود،  شستن و آبکش کردن آن را ننوشته ام زیرا می دانم مردم ایران بزرگ فوق العاده تمیز هستند،  و سبزی را خوب می شویند.  در ضمن سبزی های محلی که از باغچه های شناخته شده تهیه می شوند،  نیاز به ضد عفونی ندارند،  ولی سبزی های صنعتی که ممکن است در حاشیه شهرها عمل آمده باشند،  و با آب آلوده آبیاری شده باشند نیاز به ضد عفونی دارند.  این را هم بگویم جهت حفظ کامل مواد سبزینه،  بهتر است ابتدا سبزی را شست و بعد خورد کرد.

   * هر قاشق چای خوری نمک 3 تا 4 گرم زن دارد و هر قاشق مربا خوری نمک 5 تا 6 گرم زن دارد.

   * سبزی هاى معطر مثل خنش(خلواش) و شوشاق و همچنین ترش واش و ترشک از سبزی هاى ویژه شمال ایران می باشند،  و ممکن است تهیه آنها در همه جاى ایران ممکن نباشد.  در غذا هایى که از این سبزیها استفاده می شود،  می توان از سبزی هاى دیگر مثل نعناع و گشنیز یا محلی مشابه استان دیگری استفاده کرد.

  * رب انار شمال ایران چون جنگلی است بسیار ترش می باشد،  در  صورتی که رب انار ترش در دسترس نباشد، در غذا هایى که از آن باید استفاده شود می توان از آب نارنج استفاده کرد. 

 

    ترشه آش

    براى 9 نفر

    مواد لازم

  * 1 ــ  گوشت یک کیلو،

  * 2 ــ  نخود و لوبیا مجموعا 150 گرم،

  * 3 ــ  باقلا یا پاچ باقلا نیم کیلو،

  * 4 ــ  تره و جعفرى و گشنیز و اسفناج و نعناع و خلواش(خنش) مجموعا 1.5 کیلو،

  * 5 ــ  برنج 250 گرم،

  * 6 ــ  گوجه سبز ریز خیلى ترش (جنگلى)  یک کیلو،

  * 7 ــ  سیر براى سیر داغ روى آش 2 بته،

   طرز تهیه

      گوشت را تکه تکه کرده بگذارید با نخود و لوبیا کاملا بپزد.  باقلا را دو پوسته کرده و با مقدارى آب بپزید.  سبزى را خرد کرده بپزید.  برنج را به آن اضافه کرده،  وقتى کاملا پخت،  همه مواد را با هم مخلوط نمایید.  گوجه سبز ترش را به آن اضافه نمایید، و بگذارید با هم در حرارت ملایم بجوشد تا آش کاملا پخته شده و جا بیفتد.  نمک و فلفل زده بر دارید،  برای تزئین و مزه روى آن قدرى نعنا و سیر داغ بریزید.  این آش ترش را به عنوان عصرانه با برگ ترب و ماهى شور صرف مى کنند،  معمولاً از طرف دوستان و فامیل  براى خانم هاى باردار به عنوان ویارانه تهیه مى شود.

 

   بادنجان بورانى

   براى 5 نفر

   مواد لازم

  * 1 ــ  بادنجان درشت سیاه 10 عدد،

  * 2 ــ  سیر یک تا دو بته،

  * 3 ــ  ماست یک کیلو اگر محلی باشد بهتر است،

  * 4 ــ  سبزى =  شوشاق و خلواش (خنش) و نعناع یک دسته کوچک یا سبزى خشک،

  * 5 ــ  نمک و فلفل به اندازه کافى،

   طرز تهیه

       بادنجان ها را یک چاک دهید،  روى آتش ذغال یا گاز یا در فر با حرارت 350 درجه کباب کنید،  تا خوب پخته و نرم شوند.  پوست بادنجانها را بگیرید،  اگر تخمى بودند تخم ها را با نوک قاشق آهسته جدا نمایید،  بادنجان ها را با گوشت کوب له کنید.  سیر را هم پوست کنده با گوشت کوب له نمایید،  سبزى را خرد کنید.  بادمجان و سیر و سبزى و نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید.  ماست را اضافه کرده در دیس بریزید،  کمى از سبزى ریز شده را براى تزئین روى بورانى بپاشید،  اگر شوشاق و خلواش در دسترس نباشد فقط از نعناع استفاده شود،  بورانى بادمجان بعنوان پیش غذا می باشد.

 

   دلار

      دلار مخلوطى است از سبزى هاى معطر با مقدارى نمک است،  در گیلان و مازندران آن را بجاى نمک با میوه هاى ترش مثل گوجه سبز، پرتقال ترش، توت سرخ، سیب ترش و یا با خیار مى خورند.  همچنین مخلوطى از دلار با شکر و سرکه با کاهو صرف مى شود.  ضمنا گوجه سبز ترش را در ظرفى بزرگ یا طشت مى شکنند یا له مى کنند با دلار مخلوط کرده و مى خورند،  آنرا آلوچه دشکن می گویند.

   مواد لازم

  * 1 ــ  سبزى =  گشنیز، نعناع، خنش(خلواش) و شوشاق 1.5 کیلو،

  * 2 ــ  نمک به مقدارى که کمى شور شود،

   طرز تهیه

      اگر سبزى هاى خنش و شوشاق که سبزى هاى مخصوص شمال هستند در دسترس نباشد،  مى توان فقط از گشنیز و نعناع استفاده کرد.  دم ضخیم سبزى را جدا کرده و پرهاى سبزى را لاى یک پارچه تمیز گذاشته تا کاملاً رطوبتش گرفته شود.  سپس مقدار متناسبى نمک روى سبزى بریزید و آن را بسائید،  مى توان از چرخ گوشت یا آسیاب برقى استفاده کرد.  دلار باید کمى شور باشد تا بجاى نمک استفاده شود.  بعد آن را در شیشه درب دار ریخته و در یخچال نگهدارى نمایید.

 

   غورآبه

   براى 7 نفر

   مواد لازم

  * 1 ــ  جوجه کوچک 2 عدد،

  * 2 ــ  سبزى =  اسفناج، یا برگ چغندر، گشنیز، نعناع، کمى سیر و ترش واش جمع یک کیلو،

  * 3 ــ  پیاز متوسط  یک بته،

  * 4 ــ  آبغوره یک فنجان،

  * 5 ــ  نمک و فلفل به اندازه کافى،

  * 6 ــ  تخم مرغ 5 عدد،

   طرز تهیه

      جوجه ها را هفت قسمت نموده کمی با روغن سرخ نمایید.  سبزى ها و پیاز را ریز کنید،  سبزى و پیاز را با روغن سرخ نموده و بعد جوجه ها را در قابلمه ریخته و سبزى را روى آن بریزید،  همراه نمک و فلفل و آبغوره با 2 یا 3 لیوان آب بپذید.  بعد از آنکه مرغ کاملا پخت به تعداد نفرات تخم مرغ ها را درسته در قابلمه جوشان بشکنید،  در ظرف را ببندید تا تخم مرغ با حرارت ملایم پخته شود.  این خورش باید کمى بیشتر آب داشته باشد.

 

   شیرین تره

   براى 5 نفر

   مواد لازم

  * 1 ــ  اسفناج با کمى تره یک کیلو،

  * 2 ــ  تخم مرغ 5 عدد،

  * 3 ــ  سیر یک بته کوچک،

  * 4 ــ  نمک و فلفل به اندازه کافى،

   طرز تهیه

      سبزى را ریز کرده با روغن کمى سرخ کنید،  بعد سیر را با گوشت کوب له نموده در روغن تفت دهید،  تا طلایى شود.  تخم مرغ را در سیر بشکنید،  بگذارید تا تخم مرغ سرخ شود،  آنگاه سیر و تخم مرغ را به اسفناج اضافه نموده مخلوط کنید،  نمک و فلفل زده و بردارید.

 

   زیتون پرورده

   مواد لازم

  * 1 ــ  زیتون سفت و تازه یک کیلو،

  * 2 ــ  مغزگردو 200 گرم،

  * 3 ــ  سیر یک تا دو بته،

  * 4 ــ  آب انار ترش یک لیوان،

  * 5 ــ  سبزى =  نعناع، خنش(خلواش)، شوشاق 250 گرم  یا سبزى خشک 2 قاشق بزرگ،

  * 6 ــ  گلپر و فلفل به اندازه کافى،

   طرز تهیه

      آب زیتون را گرفته و هسته آنرا جدا کنید،  مغز گردو را سائیده یا چرخ نمایید.   سبزى را در ظرفى بسائید،  یا با گردو چرخ کنید.  سیر را له نمایید،  زیتون و مغز گردو و سیر و سبزى را در یک طرف چینى گود بریزید و با هم مخلوط کنید.  آب انار ترش را به زیتون پرورده اضافه و فلفل و گلپر را به مقدار کافى بیزید.  زیتون پرورده مثل ترشى با انواع ماهى ها و انواع خورش ها مثل باقلا قاتق و میرزا قاسمى و غیره مصرف مى شود.

   توجه برای تمام موارد و غذا ها:   اگر سبزی هاى مخصوص شمال مثل شوشاق و خنش در دسترس نباشد فقط از نعناع استفاده کنید.

 

   کاله کباب

   براى 5 نفر

   مواد لازم

  * 1 ــ  بادنجان درشت 10 عدد،

  * 2 ــ  آب انار ترش با آب غوره یا دانه انار یک فنجان،

  * 3 ــ  سبزى =  نعناع و خلواش(خنش) و شوشاق ریز شده تازه یا خشک 3 قاشق غذاخورى،

  * 4 ــ  سیر یک یا دو بته،

  * 5 ــ  نمک و فلفل به اندازه کافى،

  * 6 ــ  مغز گردوى سائیده شده 150 گرم،

   طرز تهیه

         بادنجان ها را یک چاک دهید،  روى آتش ذغال یا گاز یا در فر با حرارت 350 درجه کباب کنید،  تا خوب پخته و نرم شوند.  پوست بادنجانها را بگیرید،  اگر تخمى بودند تخم ها را با نوک قاشق آهسته جدا نمایید،  بادنجان ها را با گوشت کوب له کنید.  سیر را هم پوست کنده با گوشت کوب له نمایید،  سبزى را خرد کنید.  بادمجان و سیر و سبزى و نمک و فلفل و مغز گردو و ترشی را با هم مخلوط کنید.  اگر دوست داشتید انار ترش یا ملس را دانه کرده به آن اضافه نمایید. کاله کباب با کته و ماهى شور صرف مى شود یا مثل ترشى با خورش هاى دیگر صرف مى گردد.

 

   ترشى هفتا بیجار

   مواد لازم

  * 1 ــ  بادنجان قلمى بدون تخم 5 عدد،

  * 2 ــ  گوجه فرنگى کال سبز 4 عدد،

  * 3 ــ  فلفل ریز سبز که زیاد تند نباشد 250 گرم،

  * 4 ــ  سیر 3 بته،

  * 5 ــ  سبزى =  نعناع، خنش(خلواش)، شوشاق، گشنیز جمع یک کیلو،

  * 6 ــ  گلپر 1 قاشق غذاخورى،

  * 7 ــ  نمک به اندازه کافى،

   طرز تهیه

      سر بادمجانها دم فلفلها را گرفته،  سپس بادنجان و گوجه فرنگى و فلفل را روى یک پارچه بپیچید و بگذارید چند ساعت بماند تا رطوبت آن ها کاملاً گرفته شود.  سیر را خرد کنید،  رطوبت سبزی ها را خشک کنید،  بطوری که به هیچ وجه مرطوب نباشد، و خرد کنید.  آنگاه تمام مواد آماده شده را با هم مخلوط نمایید در یک شیشه دهن گشاد مناسب بریزید،  و مقدارى نمک و گلپر به آن اضافه کنید.  شیشه را با سرکه خوب و مطمئن پر نمایید،  در شیشه را ببندید.  ترشى هفتا بیجار را بعد از چند روز آماده مصرف است.

 

   بادنجان مسما

   براى 7 نفر

   مواد لازم

  * 1 ــ  مرغ یک عدد،  یا گوشت مغز ران یک کیلو،

  * 2 ــ  بادنجان قلمى ریز 8 عدد،

  * 3 ــ  پیاز سرخ کرده 2 قاشق غذاخورى،

  * 4 ــ  آبغوره و نمک و فلفل به اندازه کافى،

  * 5 ــ  گوجه فرنگى ریز 4 عدد یا کمى رب گوجه فرنگى،

   طرز تهیه

      مرغ یا گوشت را با کمى روغن سرخ کنید،  و با دو یا سه لیوان آب بپزید.  پیاز داغ را به آن اضافه نمایید،  بادنجان ها را پوست کنده، میان آنها را کمى چاک دهید،  با روغن فراوان سرخ نموده تا طلائى و مغز پخته شود. وقتى مرغ یا گوشت پخت، بادنجان ها را روى آن بچینید،  آبغوره و نمک و فلفل را اضافه کرده،  بگذارید روى حرارت ملایم تا چند جوش بزند،  ولى باید دقت نمود که بادمجان ها در آب گوشت زیاد نپزد، چون سیاه و له مى گردد.  در آخر کار گوجه فرنگى ها را سرخ کرده، اضافه کنید،  یک جوش که زد بر دارید.

 

   جعفرى قورمه

   براى 7 نفر

   مواد لازم

  * 1 ــ  گوشت چرخ کرده نیم کیلو،

  * 2 ــ  سبزى =  تره و جعفرى 750 گرم،

  * 3 ــ  بادنجان قلمى ریز 4 عدد،

  * 4 ــ  آب انار یا آبغوره یک فنجان،

  * 5 ــ  پیاز 1 بته،

  * 6 ــ  نمک و فلفل به اندازه کافى،

   طرز تهیه

    سبزى را  ریز کرده با روغن سرخ کنید، و با دو سه لیوان آب نیمه پز نمایید.  پیاز را در گوشت چرخ کرده رنده کرده،  نمک و فلفل زده هم بزنید.  از این گوشت کوفته هایى به اندازه یک گردوى کوچک آماده کرده و با کمى روغن تفت داده به سبزى نیمه پز شده اضافه کنید.  ترشى را بیزید تا با هم بجوشد،  وقتى که سبزى و گوشت کاملا پخت و خورش به روغن افتاد، بادنجان ها را که پوست کنده و سرخ نموده روى خورش چیده، بعد از آنکه یکى دو جوش زد بر دارید.  بادنجان نباید له شود،  این خورش را با گوشت تکه اى قطعه قطعه شده هم مى توان تهیه نمود.

آمدن عید نوروز در چلاسر و جل

      چند روز به سال نو مانده در تمام ایران بزرگ،  خانه تکانی ها شروع می شود،  شستشو های بیشتر خرید های نوروزی،  و تهیه شیرینی های مخصوص عید و این قبیل کارها.  خانم های جل و چلاسر هم،  شروع به درست کردن انواع شیرینی های خوشمزه خانگی،  با محصولات طبیعی می کنند.  یکی از بیشترین این شیرینی ها قطاب است،  که تقریباً همگی آنرا درست می کنند،  و همه هم به در و همسایه می دهند،  و شاید به نوعی می گویند که کار من بهتره،  در هر صورت بفرمایید قطاب،  با دستور کار یکی از معرف ترین خانم های آشپز دیار چلاسر و جل.

 

   شیرینی قطاب

   مواد لازم تهیه قطاب

   ماست =              200  گرم

   روغن جامد =        100 گرم

   زرده تخم مرغ =       2 عدد

   پودر شکر =           1 قاشق چایخوری

   پودر هل =             یک دوم قاشق چایخوری

   بیکینگ پودر =       یک دوم قاشق چایخوری

   آرد =                   قدری که خمیر به دست نچسبد

   روغن مایع =        به میزان لازم (برای سرخ کردن)

   پودر شکر =         2 پیمانه

   مواد لازم برای میانه قطاب

   پودر گردو =        100 گرم

   پودر شکر =        150 گرم

   دارچین =             1 قاشق چایخوری

    طرز تهیه خمیر اصلی قطاب

      ابتدا روغن جامد و پودر شکر را مخلوط کنید،  و با همزن برقی بزنید تا کرم رنگ شود.   سپس زرده های تخم مرغ را بیفزایید و مخلوط را با همزن بزنید.  بعد پودر هل را با ماست و بیکینگ پودر به مواد اضافه کنید.

در این مرحله همزن را کنار بگذارید،  و آرد را کم کم به مواد بیفزایید،  این کار را به آرامی انجام دهید،  تا خمیر به دست نچسبد.  توجه داشته باشید خمیر قطاب را نباید با افزودن آرد بیش از حد سفت و خشک کرد.  مدت دو ساعت پارچه ای روی آن انداخته و دوساعت کنار گذاشته تا خمیر ور بیایید،  در این مدت مواد داخل قطاب را درست نموده.

   طرز تهیه مواد میانی قطاب

      در ظرفی ابتدا پودر گردو، پودر شکر و دارچین را مخلوط نمایید،  برای اینکه بتوانید مواد را درون خمیر راحت در دست گلوله نمایید و قرار دهید،  بهتر آنرا هم بصورت خمیر در آورید.  2 تا 3  قاشق سوپ خوری گلاب را کم کم به مواد افزوده،  تا حالت خمیری بگیرد.

  آماده سازی کامل قطاب

       سطح صافی را آرد پاشی نمایید،  و سپس خمیر را به قطر 3 میلیمتر روی آن پهن کنید،  و با قالب گرد آن را قالب بزنید.  سپس خمیر برش زده را بردارید،  و یک قاشق چایخوری از مواد میانی قطاب وسط خمیر قرار دهید.  دقت داشته باشید که از مواد میانی به اطراف خمیر مالیده نشود،  زیرا دو لبه خمیر به هم نمی چسبد.  دو لبه خمیر را به هم بچسبانید،  و با استفاده از دو انگشت لبه های خمیر را به سمت داخل برگردانید،  تا به شکل کُنگره درآید.

      قطاب های آماده را در روغن داغ فراوان غوطه ور کنید،  و دو طرف آن را سرخ کنید.  برای تهیه قطاب حتماً باید به این نکته توجه کرد که قطاب ها را نباید یکباره پیچید،  و بعد سرخ کرد،  چون پوسته خمیری قطاب در مجاورت طولانی با هوا،  خشک می شود و بعد از آنکه در روغن سرخ شود،  لبه های خمیر از هم باز می شود.

      پس از اینکه رنگ آن قهوه ای روشن شد،  قطاب را از روغن خارج کنید،  و در یک سبد فلزی قرار دهید. بعد از 10 دقیقه قطاب ها را در یک ظرف پُر از پودر شکر قرار دهید،  تا قطاب ها به پودر شکر آغشته شود.  قطاب ها را بعد از خروج از روغن،  نباید خیلی سریع در پودر شکر غلتاند،  زیرا سبب می شود پودر شکر در اثر حرارت،  کمی رطوبت بگیرد،  و به اطراف شیرینی نچسبد.  اگر هم خیلی سرد باشد،  پودر قند به قطاب نمی چسبد.

    عکس 4071 ،  سپس قطّاب ها را به ظرف مخصوص سرو منتقل کنید،  این شیرینی را در ظرف در بسته نگهداری کنید.

چند شیرینی ایرانی

زنده باد ایرانی ها که شیرینی های خوشمزه دارند.

   دستور تهیه باقلوا....

   مواد لازم:

   بادام پوست گرفته چرخ کرده = نیم کیلو

   خاک قند = 250 گرم

   هل کوبیده الک کرده نرم = یک قاشق سوپخوری سرخالی

   مواد لازم برای لواش باقلوا:

   زرده تخم مرغ = 2 عدد

   شیر = 1  استکان

   روغن آبکرده= دو قاشق سوپخوری

   آرد بمقداری که مایه خمیر بشود و بدست نچسبد=در حدود 150 تا 200 گرم

   پکینگ پادر=2/1 قاشق مرباخوری

 طرز تهیه:

       اول خمیر لواش باقلوا را بطریق ذیل آماده می کنیم:  شیر، پکینگ پادر و روغن و زرده تخم مرغ را مخلوط می کنیم،  و کم کم آرد می ریزیم،  و مرتب بهم می زنیم،  تا مایه خمیر شده به دست نچسبد،  و زیاد هم سفت نشود.  بعد خمیر را خوب مالش می دهیم،  و می گذاریم دو سه ساعت در کیسه نایلون بماند.  مایه بادام و قند و هل کوبیده را مخلوط می کنیم،  روی میز را کمی آرد می پاشیم.  در صورت تهیه در جعبه از خمیر گلوله ای به اندازه یک گردو بر می داریم،  روی میز را کمی آرد می پاشیم،  و خمیر را با نورد نازک تا حدی که ممکن است باز می کنیم،  و دقت می کنیم به آن فرم جعبه را بدهیم.  با برس مخصوص آرد روی لواش را پاک می نماییم،  جعبه را روی لواش قرار می دهیم،  و لواش را کمی بزرگتر از جعبه می بریم،  و در جعبه می اندازیم،  و به همین طریق داخل جعبه را می توان 2 تا 3 ورقه لواش انداخت.

      بعد جعبه را با مایه بادام و قند آماده شده پر می کنیم،  و با پشت قاشق مایه را فشار می دهیم تا کاملا سفت و صاف شود.  کمی گلاب با دست روی بادام و قند می پاشیم،  و دو تا چهار ورق لواش بطریق فوق روی جعبه می اندازیم،  و باقلوا را با کارد بصورت لوزی یا چهارگوش می بریم.  بعد 150 گرم روغن آب کرده جرم گرفته را داغ می کنیم و به تناسب روی جعبه ها می دهیم،  و جعبه ها را داخل سینی فر می چینیم،  و سینی را روی پنجره اول فر بطرف پایین با حرارت 300 درجه می گذاریم،  تا 15 الی 20 دقیقه بماند،  و روی باقلوا کمی طلایی رنگ شود.  سینی را بیرون می آوریم،  کمی که سرد شد روی جعبه ها را بتناسب از شربت آماده می ریزیم،  (شربت باقلوا را یک مرتبه روی باقلوا نمی دهیم.  بهترست شربت را بدفعات روی باقلوا داد،  تا باقلوا زیاد خمیر نشود).

   طرز تهیه شربت باقلوا:

   مواد لازم:

   شکر=  نیم کیلو

   آب=  1 و نیم پیمانه

   گلاب=  نصف پیمانه

   طرز تهیه:

      شکر را با آب مخلوط می کنیم،  و روی آتش می گذاریم تا جوش بیاید و کمی غلیظ شود.  گلاب را می ریزیم چند جوش که زد شربت را از صافی رد می کنیم.  در صورتیکه باقلوا مدتی ماند و خشک شد کمی شربت رقیق و گرم روی باقلوا می دهیم.  در صورتیکه باقلوا را در سینی تهیه کردیم،  باید لواش را بزرگ به اندازه سینی باز کرده بطریق فوق عمل نمود.

 

   دستور تهیه شیرینی پفکی

      این شیرینی به همراه چای بسیار خوش طعم می باشد،  و به آسانی تهیه می شود.

   مواد لازم :

   سفیده تخم مرغ ۲ عدد

   پودر قند ۳/۴ پیمانه

   نمک ۱/۸ قاشق چایخوری

   ترایفل رنگی برای تزیین


      سفیده را از زرده جدا کرده و سفیده را با دور تند همزن آنقدر می زنیم تا کف کند،  و با تکان دادن ظرف نریزد و حجم آن چند برابر شود. (این شیرینی حتماً باید با همزن زده شود).  سپس همانطور که هم می زنیم کم کم پودر قند را اضافه می کنیم،  و به هم زدن ادامه می دهیم و در پایان هم نمک را اضافه می کنیم.  فر را حتماً از قبل گرم می کنیم تا شیرینی وا نرود.  بعد با قاشق کم کم از خمیر شیرینی برداشته،  و در سینی فر که از قبل آن را با فویل یا کاغذ روغنی پوشانده ایم با فاصله از هم می ریزیم،  و روی آن را ترایفل می پاشیم،  و به مدت ۳۵ دقیقه با دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد حرارت می دهیم.  (این شیرینی نباید تغییر رنگ دهد).  بعد از اینکه کمی خنک شد آن را از سینی فر جدا می کنیم.

 

   دستور تهیه یخ در بهشت

   مواد لازم:

   نشاسته:  یک پیمانه

   آرد برنج:  نصف پیمانه

   شکر:  3 پیمانه

   شیر:  یک لیتر

   آب:  یک لیتر

   گلاب:  یک استکان کوچک

   رنگ های غذایی مجاز

   طرز تهیه:

      نشاسته را با آب مخلوط و آن را از صافی رد کنید،  (بهتر است این کار را دو یا سه دفعه تکرار کنید،  که ترشی نشاسته شسته شود).  حالا آرد برنج را هم با یک لیتر شیر مخلوط کرده و این مخلوط را داخل صافی بریزید.  پس از آن،  مواد را با هم مخلوط کرده،  و آن را داخل ظرفی که بهتر است لعابی باشد،  بریزید.  سپس ظرف را روی حرارت ملایم بگذارید،  و مواد را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد.  وقتی مایع جوش آمد و غلیظ شد،  شکر را هم اضافه کنید.

      در مرحله آخر هم گلاب را داخل بقیه مواد بریزید.  حرارت گاز را ملایم کنید تا مواد آرام بجوشد.  البته یادتان نرود این مایه را باید مرتب هم بزنید که ته نگیرد.  وقتی مایه غلیظ شد، ی خ در بهشت شما آماده است.  در ضمن، می‌توانید به نیمی از این دسر،  زعفران اضافه کنید تا دسری دو رنگ داشته باشید.  من شخصا دوست دارم خلال بادام اضافه کنم،  البته قبل از کشیدن توی ظرف.

      می‌توانید این دسر را در کاسه‌ های کوچک بریزید و بعد از سرد شدن آن را میل کنید یا این‌که در یک ظرف که کمی گود است بریزید،  و بعد بگذارید یخ در بهشت کاملا سرد شود.  بعد بصورت لوزی ببرید و کمی پسته چرخ کرده روی آنها بپاشید،  و مانند مسقطی برش داده و میل کنید.  برای خوش رنگ شدن آن هم می توانید از انواع رنگ های غذای متفاوت استفاده کنید.

نوش جان

پرسش و پاسخ

   پرسش یک خواننده:  گلپر در غذا های گیلانی جایگاه خاصی دارد،  ولی شما چیزی از آن ننوشته اید،  چرا؟

   پاسخ انوش راوید:  پرسش شما را با بانوان گرامی چلاسر و جل مطرح کردم،  آنها گفتند:  "در عذا های ما استفاده عمومی ندارد".

   بفرمایید در باغ های چلاسر و جل،  چای قند پهلو با سماور ذغالی،  استکان و نعلبکی شستی قدیمی،  با کلوچه های مخصوص،  عکس شماره 5709.

  مستند های مربوط

مستند های بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری

http://arqir.com

 

کلیک کنید:  موج نو

کلیک کنید:  طبیعت و تاریخ

کلیک کنید:  لشکر و جنگ در تاریخ

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری وبلاگ بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید،  و در جهت علم مربوطه وبلاگ،  با استراتژی مشخص یاری نمایید.

   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.

ارگ ایران   http://arqir.com

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر http://arqir.com/101-2