راهبرد ملی

راهبرد ملی

منتخب نوشته های استراتـژی ملی انوش راوید از تارنمای ارگ ایران arq.ir
راهبرد ملی

راهبرد ملی

منتخب نوشته های استراتـژی ملی انوش راوید از تارنمای ارگ ایران arq.ir

پرسش و پاسخ ویژه 79 و 80


پرسش و پاسخ ویژه 79

       تعداد دیگری از پرسش و پاسخ های قابل توجه پست های مختلف وبلاگ و یا ارسالی با ایمیل،  پرسشها خلاصه شده،  درود و سپاس،  خوب و بد،  و این قبیل را حذف کردم،  و تا آنجا که شده اشتباه های املایی و انشایی آنها را اصلاح نموده ام.  بمنظور گسترش محیط دمکرات و آزادی اندیشه و قلم اینترنتی،  این پرسش و پاسخ ها توسط بانو پرنیان حامد پاسخ داده می شود،  جهت پرسش و پاسخ های انوش راوید در اینجا بروید.

   توجه:  عزیزان،  بمنظور تحقیقات بیشتر،  و نیز با این سرعت و کار کرد اینترنت،  گاه ممکن است پاسخها مدت زیاد تری زمان ببرد،  لطفاً حوصله نمایید،  مطمئنا بمنظور پیش برد اهداف وبلاگ،  هیچ نظر و پرسش بی پاسخ نمی ماند.  در ضمن اگر پرسش تأیید شد،  و پاسخ آن نبود،  در اولین پست بعدی پاسخ داده می شود،  * همچنین اگر پرسشی از قلم افتاد،  لطفاً یاد آوری نمایید.

   توجه 2:  نظرات و پرسشها از جانب خوانندگان وبلاگ است،  و نظر وبلاگ نمی باشد،  پاسخ ها دانش وبلاگ است.

   عکس دو بچه مسلمان،  که در برمه دار زده شده اند،  اغتشاش های دینی زیر پوشش و برنامه های امپریالیسم نو در آن کشور،  و بسیاری از نقاط جهان جریان دارد،  و انبوه آدم های کوچک و بزرگ بی گناه کشته شده و کشته می شوند،  عکس شماره 7182.

  به کدامین گناه؟،  انبوهی از جمعیت جهان،  به کدامین گناه دارند از بین می روند؟

   ــ  فقط بر اساس دروغ های تاریخ و مهندسی تاریخ است،  که مردمان را بجان یکدیگر می اندازند،  بیایید با تمام وجود و با توانایی ایرانی به جنگ دروغ های تاریخ بروید و افشا کنید،  همه جا از دروغ ها بگویید و بنویسید،  تا بلکه بشریت،  بویژه جهان سوم را از جهل حاصل از دروغ های تاریخی رهایی بخشید.  تصور نکنید،  که خود شما، و فرزندانتان،  دور از این ماجرا ها هستید،  هر آن با دروغ های بیشتر،  غوغا خواهد آمد،  شکست دادن دروغ های تاریخ،  شکست دادن مهندسان دروغ ساز،  یا استعمار و امپریالیسم است.

  عکس تعدادی از دختران عشایر و روستا های ایران،  با لباس محلی از گوشه و کنار ایران،  ولی در یک جا و جمع،  عکس خیلی با ارزشی است،  و شاید دیگر کسی نتواند چنین عکسی را بگیرد،  واقعاً آفرین به این عکاس خیلی زبده،  هر کسی لینک عکاس را می داند بگوید تا بنویسم،  عکس شماره 5647.

   مهم:  بخاطر عکس ناراحت کننده بالا،  این عکس خیل جالب را نیز گذاشتم،  که روشنفکران ببینند با کوچکترین غفلت درباره تاریخ و جغرافیای ایران،  بچه های رنگارنگ ایران چه خواهند شد؟؟؟

   پرسش 1775:  درود و آرزوی تندرستی برایتان و خانواده محترمتان،  استاد در جایی در وبتان نوشتید که،، زمانی کی روم پسر ارجاسپ حمله کرد و متون مذهبی در بلخ بامیان آذربایجان را سوزاند! پس اسکندر در آذربایجان رفت و آمد داشته است و در آن زمان در آن مکان اقدامات مهمی صورت گرفته است. این کی روم یکی از 2 اسکندر تاریخ ایران است به فرموده خودتان. و در آذربایجان شرقی، شهرستان هشترود،! تا چند دهه پیش نام هشترود ،گویا "سراسکندر" بوده است. هنوز هم قدیمی ها نام سراسکند را بکار میبرند. استاد ایا نام شهر سر اسکند ارتباطی به، اسکندر دارد؟؟! از نظر جغرافیایی سراسکند یا هشترود تقریبا در شمال در چند ده کیلومتری آتشکده مهم  تاریخی آذربایجان قرار دارد. البته درباره نام سراسکند در اینترنت تعابیری وجود دارد، اما نظر شما با فوت و فن خودتان درباره ریشه یابی تاریخ  مهم و دقیق تر است. یروز باشید.

   پاسخ پرنیان حامد:  درود بر شما نام سراسکندر ، هشترود و حتی در نزدیکی ان نام هیر و گردنه مشهور هیر+ان  که نشان از محل هیربدان دارد و همان هیر+کان محل زندگی هیر ها می باشد از نظر ما نیز پنهان نیست و اینکه خاندان لهراسپ در آذربایجان معبدی ساختند که ساسانیان پیاده برای زیارت آن به تخت سلیمان امروزی می آمدند نیز از آثار وجود این خاندان در آن منطقه است.  کهرم (کی هروم) به زمان گشتاسپ (پس از جنگ یادگار زریران) به این منطقه حمله کرد و اوستایی که بر پوست گاو بود را سوزاند. اسکندر اما به زمان دارا به این منطقه حمله کرد آخرین بارمانده این خاندان را کشت و اوستایی که دوباره بر لوح های طلا نوشته بودند را به آب ریخت این چیزی است که در متون پهلوی مکتوب است. هر کس می تواند در باب یک نام تعبیر و تفسیر خودش را بکند چه تعبیری برای نام سراسکندر بر اینترنت است را نمی دانم تنها میدانم تفسیرها و تعبیرها باید با اسناد و یا مکتوبات مطابق باشد.   

   نظر 1776:  با سلام در مورد دروغهای اروپاییان و غربیها در مورد ایران موردی بود میخام به همه بگم: در استانبول یک میدان بزرگ هست که اسمش در روم شرقی هیپیدروم بوده که در آنجا یک اثر باستانی صددرصد ایرانی است که در یکی از جنگها به نام پلاته ئو ایرانیها به رهبری داریوش بزرگ بعد از شکست دادن سه قوم یونانی ها و اسپارتها و مقدونیها و تصرف آن شهر با سلاحهای فلزی آهنی و مفرغی مغلوبان سه مار در هم پیچیده به ارتفاع 8 متر ساختند که هنوز 5 مترش سالم هست.

   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام آیا سند معتبری دارید که در زمان داریوش ساخته شده است؟ آیا عکسی از آن دارید برای ما ارسال کنید؟ با سپاس

  توجه:  یک نظر درباره خلیج فارس و خوزستان را همراه با پاسخ آن در اینجا پرسش و پاسخ 46 پست کردم.

   پرسش 1777:  سلام،  سه سوال داشتم خوشحال میشوم پاسخ دهید:

  ۱: کتیبه ای که شما میفرمایید متعلق به گیو و گودرز. شاهنامه ای است, انچه مورخان گفته اند و من در اینباره در سایتها دیدم, این کتیبه مال دوران اشکانی در سر پل ذهاب است. نظر شما چیست?

   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام نوشتم آثار بازماندگان آنان سرپل زهاب است و تاریخ هم تاکید می کند در این مکان است نه اصفهان امروزی لذا اسپهان اصقهان امروزی نیست. یک حساب کوچک با هم بکنیم ببینیم اصلا دنبال چی می گردیم. یک مبدا تاریخ را در نظر می گیریم حساب می کنیم نزدیکترین به ما حمله اعراب است،  که با 10 سال حدود اشتباه مورخ قابل قبول است (و از آنجا که میلاد مسیح حدود 100 سال اشتباه مورخ دارد مبداء خوبی  نیست)  

31 هجری + 1392 تا امروز = 1423 سال پیش پایان ساسانیان در ایران،  آنچه به عنوان تاریخ مکتوب است:

   ساسانیان حدود 430 سال + 1423=1853 سال پیش پایان اشکانیان،  اشکانیان از ارشک (238 ق.م تا 226 میلادی) 464 سال + 1853 = 2317 سال پیش ارشک اشکانی (که می شود 303 ق.م و همانگونه که می بینید طبق محاسبات و تاریخی که خودشان برای ما نوشتند 65 سال اختلاف دارد).  در تاریخ ما مکتوب است:

   430 سال ساسانی + 265 سال اشکانی =695 سال + 1423 تا امروز = 2118 سال پیش شروع حکومت اشکانی در ایران.

اختلاف دو عدد 2317 و 2118 = 199 سال است که هر آنچه در تاریخ ما 200 سال قیل از اسکندر مکتوب است را می توانید با آنچه باستانشناسان از آن با عنوان کتیبه اشکانی یاد می کنند مقایسه کنید (اسکندر در تاریخ ما الکساندر یونانیان نیست شخص دیگری است با اجداد دیگر و اعمال دیگر) لاجرم اسکندر 14 سال دارا 14 سال داراب 12 سال هما 32 سال بهمن 99 سال = 171 سال که 200 سال جایی در میان حکومت افرادی با نماد گشتاسپ خواهد بود که آخرین آثار گیو و گودرز و بخترشه را نیز در همین زمان در تاریخمان می بینیم آنچه هیچگاه در تاریخ نویسی به آن دقت نشده است:

   ــ  اشکانیان به مدت یکصد سال نه پادشاه،  بلکه از روسای قبیله پارت بودند. (اعتماد السلطنه در تاریخ بنی اشکان).  اما در حقیقت اشکانیان در ایران  حدود 397 سال شاه و 268سال شاه شاهان بودند، شجره نامه 600 و اندی ساله آنان از زمان ملوک الطوایفی کی خسرو آغاز می شود و نه از زمان اسکندر.  268 سال پس از اسکندر شاه شاهان بودند و  پادشاهان 397 سال اول آن همزمان با پادشاهان هخامنشی بوده اند.  لذا وقتی باستانشناس کتیبه را اشکانی تشخیص می دهد،  قدمت آن طبق محاسبه خودش به 303 ق.م و به استناد تاریخ ما خیلی بیش از آن می تواند باشد همچنین به شما خاطر نشان می کنم آنچه با عنوان حکومت اشکانی از آن نام می برند در تاریخ ما به صورت ملوک الطوایفی آمده است،  که اشکانیان فقط یکی از خاندان های آن بودند و اینجانب همانگونه که در کتاب نیز مکتوب است خاندان گشواد را رومیان تاریخ می دانم،  که در رومیه مدائن بودند که  یکی از 90 خاندان ملوک الطوایفی مجلس مهستان جمهوری اشکانیان در ایران  بودند.

   ادامه پرسش:  ۲: کتیبه هرکول در بیستون مال کیست? متن ای کتیبه این است: در سال ۱۶۴ سلوکی ماه پانموی هرکول کالینیکون بوسیله ی هیاکینتوس پسر پانتا اخوس به خاطر نجات کل امن فرمانده بزرگ این مراسم بزرگ برپا شد، به نظر شما این هرکول کیست؟

   پاسخ پرنیان حامد:  پاسخ شما صفحه 219 کتاب مکتوب است که برای شما اینجا نیز برگردان می کنم:

   ــ  زمان ساخت مجسمه سال ۱۵۳ ق.م تعیین می‌شود، این تاریخ با اواسط سلطنت  مهرداد اول اشکانی (اشک نهم ۱۳۶-۱۷۴ ق.م) منطبق می‌باشد.

   اگر  زمان ساخت مجسمه سال ۱۵۳ ق.م تعیین شده که این تاریخ با اواسط سلطنت مهرداد اول اشکانی (اشک نهم ۱۳۶-۱۷۴ ق.م) منطبق می‌باشد,  پس چرا می گویند حکومت سلوکیان آن را ساختند؟ این مجسمه که یا این حساب از ساخته های خود میتری دات (مهرداد) اشکانی است! عجب شباهتی است بین این مجسمه در بیستون و نقش معبد میترایی در اروپا !

..........................................

   اما جز از آنچه بر کتاب مکتوب است:

   مگر ننوشتند ارشک سال 238 ق.م سلوکیان را از ایران بیرون ریخت؟ 247 ق.م تاجگذاری ارشک در اساک جالبه لوح بابلی او را شاه می داند یعنی تا بابل رفته است.

6’ [……….] mAr-ša-ka-a lugal m[eš??……….]

[……….] Arsaces, the king/s?? [……….]

   153 ق.م  سلوکیان وسط بیستون چه می کنند که مجسمه بسازند؟ ‌ 153 سلوکیان وسط بیستون باشند 124 مهرداد دوم در سوریه تاجگذاری کند 247 ارشک بابل را فتح کرده باشد تصور نمی کنید یک کمی عجیب است جریان؟ دو علامت؟؟ برای مترجم کم است که گذاشته با این کثافتی که به تاریخ نویسی زدند باید یک صد جفتی از این علامت اون بالا می زد!

   ــ  اخوس مگر نام داریوش دوم و اردشیر سوم نبوده است چه شد که یکهو این نام نام سرداران سوریه ای و به قول آقایان مفسر، یونانی و مقدونی شد؟

    زیر مجسمه بعدی نوشته ایزد بهرام هرکول نداریم. هرکول ترجمه ایزد بهرام است.  بهرام بن شاهپور حورون پسر برادر گودرز بن ویژن (ویژن).

بهرام بن هرمز    روشن    عموی نرسه بن ویژن

* چو بنشست بهرام از اشکانیان      <><>   ببخشید گنجی بارزانیان *

   جد و آبادشان همان ایزد بهرام بزرگ (هرکول)  گیو گودرز بزرگ هستند که اصفهان هم نبودند همین جا سر پل زهاب بودند.  رستم هم در کردستان بود (زرنک کوه ابرسین کردستان است نه سیستان امروزی).

   ادامه پرسش:  ۳ : کتیبه ارشک لاش که مال بلاش چهارم است , طبق تاریخ سلوکی ای که دارد مال ۱۵۰م است. ایا این سال ۴ که شما ابتدای کتیبه نوشتید درست است ? سندش را لطف میکنید؟

   پاسخ پرنیان حامد:  این آنچه در کتاب صفحه 210  مکتوب کردم:

   .... همانطور که در کتیبه اشکانی آمده است اینان دائما با هم در جنگ بوده اند.  به ترجمه کتیبه زیر از آقای رضا باغ بیدی در کتاب راهنمای پارتی توجه فرمایید:

   ــ  در سال 4 ارشک بلاش شاه شاهان پسر مهرداد شاه در میشان علیه مهرداد شاه پسر پاکر شاه شاهان جنگید مهرداد شاه را از آنجا بیرون راند همه میشان را گرفت این پیکر ایزد بهرام را از میشان آورد به عنوان نظر به معبد تیریه (عراق) نهاد.

   جالب آنکه این کتیبه زیر مجسمه ای است که یونانیان او را هرکول نام نهاده اند که در حقیقت ایزد بهرام ایرانی و محل اصلی آن میشان = کرمانشاه  بوده است.

    این هم سند آن  صفحه  141 کتاب راهنمای پارتی از آقای رضا باغ بیدی:

   مسئله اصلی مجسمه هرکول است به سال ان کاری نداشتم  حواس ملت را از اصل جریان پرت نکنید هرکول نداریم مجسمه ایزد بهرام است.

   پرسش 1778:  درخواستی از شما داشتم, شما فرمودید دیودور نوشته این خدایان یونانی, یونانی نیستند. خواستم بدونم کدام کتاب دیودور و چه صفحه ای از ان کتاب, این جمله در ان مکتوب است؟   با سپاس از شما مهر افزون.

پاسخ پرنیان حامد:

Library of History Diodorus Siculus  Book I

            The myths, kings and customs of Egypt.

محبت بفرمایید از صفحه On the gods who founded cities in Egypt.1a

تا قسمت On those Greeks, renowned for their learning, who visited Egypt and upon acquiring much useful knowledge brought it to Greece (chaps. 96 ff.).

مطالعه بفرمایید نظر دیودور را هم در باره این کتیبه و بقیه اقایان خدایان مخصوصا Dionysus که در کتاب چهارم نیز توضیحات بیشتری  نیز از او آمده است را  به دقت بخوانید مهر افزون.

3 Now I am not unaware that some historians give the following account of Isis and Osiris: The tombs of these gods lie in Nysa in Arabia, and for this reason Dionysus is also called Nysaeus. And in that place there stands also a stele of each of the gods bearing an inscription in hieroglyphs. 4 On the stele of Isis it runs: "I am Isis, the queen of every land, she who was instructed of Hermes, and whatsoever laws I have established, these can no man make p89void. I am the eldest daughter of the youngest god Cronus; I am the wife and sister of the king Osiris; I am she who first discovered fruits for mankind; I am the mother of Horus the king; I am she who riseth in the star that is in the Constellation of the Dog;58 by me was the city of Bubastus built. Farewell, farewell, O Egypt that nurtured me." ..................................

   پرسش 1779:  سلام خانم حامد. گایوتسو, گایوزو نیست و نمیتوان الکی اسم را ریشه یابی کرد!  ....  ادامه پرسش و پاسخ آن را در اینجا پرسش و پاسخ 46 پست کردم.

   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام،   Gaius Julius Caesar

   ریشه یابی در کار نیست اصل لغت است گایو لقب شاهانی است که فرستاده بودید ایتالیا حالا از ایتالیا برداشتی بردی چین. چین را  بیشتر دوست دارید یا ایتالیا  فاصله زیاد است ببخشید یکی را باید انتخاب کنیم.

   ــ  این پرسش دوستمان:

   پرسش ....:  ضمنا نامه گائوزو امپراطور چین درست است که ایران را به اتحاد با چین فراخواند در زمان اردوان چهارم.؟  ولی اردوان طبق اسناد متحد نشد با چین؟ و امپراطور چین به اردوان گفته بود که اگر دولت انتوکیوس سلوکی از بین برود جای انرا دولت دیگری از غرب میگیرد که شرق را اسوده نمیگذارد؟ منظورش دولت روم بوده است دگه؟ نظر شما چیست؟ امپراطور چین ذکر کرده که دولت سلوکی . منظورش چی بوده است؟ ممنون از شما. منتظر جواب هستم.

  ادامه پاسخ:  فرض بفرمایید حق با جنابعالی گائوتسو از پکن یک نفر را سوار اسب 5000 کیلومتر فرستاده ایران که به اردوان بگویید سلوکیان چی؟  تازه جواب نامه هم دریافت کرده است عجیب است نکند هواپیما داشتند ما خبر نداریم؟

   138-126 پیش از میلاد  از سفر ژانگ کیان Zhang Qian به غرب،  این ارتش کشور چین است که دارد می آید ما را از دست سلوکیان نجات دهد در ایران؟‌ می دانید از چین تا ایران با این سیستمی که نقاشی مکتوب است یعنی پای پیاده چقدر طول می کشد تا برسند ایران؟

   کدام اردوان؟  اولین اردوان اشکانی 127-124 ق .م دیکته شده آخرین شاه سلوکی انتیوخوس 129 ق.م دیکته شده اگر اصلا وجود خارجی داشته باشد.  آنوقت ارشکی که دیکته کردند سال 247 ق.م تاجگذاری کرد رسما شاه بابل است!

6’ [……….] mAr-ša-ka-a lugal m[eš??……….]

[……….] Arsaces, the king/s?? [……….]

   سال 123 ق.م مهرداد دوم  پسر ا ردوان رفته سوریه تاجگذاری کرده است! احتمالا به کمک ارتش چین بوده نه به کمک مردم خوزستان، مانی هم چون اسنادش در چین یافت شد متولد خوزستان و بابل نبود متولد همان کشور چین بوده طبق سخنان شما، چون غیر ممکنه  مانویانی که به سوی چین امروزی فرار کردند  مکتوبات مانی و مکتوبات تاریخی را با خود برده باشند؟‌ (دوست ندارید به جای لجبازی بشینید کمی منطقی فکر کنید ببینید آنچه می گویید با عقل جور در می آید یا خیر؟ چین و سوریه همسایه هستند؟)

    کلیه تاریخ های دیکته شده  مردود است باید بشینند دقیقا از روی لوح های بابلی سند بیاورند ارشک چه سالی بود و چرا بر لوح بابلی لقب شاه دارد و این اقایان سلوکی دقیقا تا چه سالی در بابل بودند تا تکلیف آقایان گائو مشخص شود که از پکن با فاصله 5000 کیلومتر کمک فرستادند یا از خوزستان.

عکس تاریخی حمل و نقل در هشتاد سال پیش،  عکس شماره  1240.

   پرسش 1780:  سلام،  اگر میشود ترجمه کتیبه لایودیکه را نشان دهید . انگونه که من از متن ان متوجه شدم , نلکه لایودیکه , همسر انتیوخوس سوم است نه خواهرش . هنچنین برای زنش مقام کاهنه ی بزرگ را درخواست کرده . متن ان نشان میدهد انتیوخوس در نهاوند حکومت داشته است . این طور بنیس ?

stone inscription from Nahavand, Iran:

King Antiochus to Anaximbrotos, greeting. As we desire to increase still further the honors of our sister Queen Laodice, and we think this most important for ourselves because she not only lives with us lovingly and considerately but is also reverently disposed towards the divine, we continue to do lovingly the things which it is fitting and right for her to receive from us and we have decided that just as there are appointed throughout the kingdom chief priests of us, (so) there are to be established [in] the same districts chief priestesses of her also, who shall war golden crowns bearing her [images] and who shall be mentioned in [the] contracts alter the chief priests of our [ancestors] and of us. Since, therefore, the in districts under your administration Berenice, the daughter of our relative Ptolemy (son) of Lysimachus, has been appointed, carry everything out according to what has been written above and have copies of the letters, inscribed on stelae, set up in the most conspicuous places, so that both now and in the future there may be evident to all in these matters also our policy towards our sister.

The second letter is addressed to the Hyparch of the district from the Strategos of the Carian satrapy:

[Anaxim]brotos to Dionytas, greeting. Enclosed is the copy of the decree written by the king concerning the appointment of Berenice, the daughter of Ptolemy son of Lysimachus, as chief priestess of the queen of the satrapy. Carry out (the matter) according to the instructions, just as he enjoins, and see to it that copies, inscribed on a stone stele, are set up in the most conspicuous place. Farewell. Year 119, Artemisios 19. [May 9 193 BC]


عکس آرامگاه پادشاه ماد،  هووخشتره در کردستان عراق،  عکس شماره 4423.

   قزقاپان (یا عبادتگاه دختر) مقبره ‌ صخره‌ ای در استان سلیمانیه منطقه کردستان عراق است،  که بر طبق گفتهٔ تاریخ‌ شناس روس ایگور دیاکونوف آرامگاه هووخشتره است.  قزقاپان خانه ‌ای است با سقف بزرگ پیش ‌آمده که پوشش آن از تنهٔ درختان است.  در بین ستون‌ها نقوش برجستهٔ نماد های خدایان دیده می‌شود.  یکی از آن‌ها صفحه ‌ای دایره ای است،  با هیکلی دارای چهار بال و دیگری صفحه‌ ای دایره‌ ای با هیکل آدم،  که هلالی زیر آن قرار دارد،  و به معنی خورشید و ماه و یا اهورا مزدا و مهر (میترا) هستند.  صفحه ‌ای دایره‌ ای دیگری هم که ستاره‌ ای بر روی آن منقوش است دیده می‌شود،  که در شرق باستانی نماد ایشتار و سیاره زهره و نماد آناهیتا است.  بالای ورودی آرامگاه نقش برجسته ‌ای از نیایش در برابر آتشکده قرار دارد.  کاهن در سمت چپ قرار دارد،  و لباس مخصوص مغان را به تن دارد.  شاه سمت راست قرار دارد.  هر دو صورتشان را بسته ‌اند و کمان که نماد پیروزی است در دست دارند،  موزه مجازی وبلاگ .

ــ  قز = قیز = کیج = کیجا = کیژ = کی + ژن = دختر = ملکه = مولد برتر.

http://ravid.ir    و   http://arq.ir

پرسش و پاسخ ویژه 80

       تعداد دیگری از پرسش و پاسخ های قابل توجه پست های مختلف وبلاگ و یا ارسالی با ایمیل،  پرسشها خلاصه شده،  درود و سپاس،  خوب و بد،  و این قبیل را حذف کردم،  و تا آنجا که شده اشتباه های املایی و انشایی آنها را اصلاح نموده ام.  بمنظور گسترش محیط دمکرات و آزادی اندیشه و قلم اینترنتی،  این پرسش و پاسخ ها توسط بانو پرنیان حامد پاسخ داده می شود،  جهت پرسش و پاسخ های انوش راوید در اینجا بروید.

   توجه:  عزیزان،  بمنظور تحقیقات بیشتر،  و نیز با این سرعت و کار کرد اینترنت،  گاه ممکن است پاسخها مدت زیاد تری زمان ببرد،  لطفاً حوصله نمایید،  مطمئنا بمنظور پیش برد اهداف وبلاگ،  هیچ نظر و پرسش بی پاسخ نمی ماند.  در ضمن اگر پرسش تأیید شد،  و پاسخ آن نبود،  در اولین پست بعدی پاسخ داده می شود،  * همچنین اگر پرسشی از قلم افتاد،  لطفاً یاد آوری نمایید.

   توجه 2:  نظرات و پرسشها از جانب خوانندگان وبلاگ است،  و نظر وبلاگ نمی باشد،  پاسخ ها دانش وبلاگ است.

   تقاضا 1781:  با سلام خدمت خانم حامد و اقای راوید . خدمت شما یک درخواستی داشتم و اینکه یک اسکن از ترجمه کتیبه ایزد بهرام که متعلق به لاش چهارم برایم ارسال کنید . همچنین شماره صفحه کتاب راهنمای زبان پارتی دکتر بیغ بیدی را....   با تشکر.
   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام بر وبلاگ ارسال شد،  آقای داریوش اکبر زاده آن را به سال 3 ترجمه کرده است من اما به ترجمه آقای رضایی باغ بیدی استناد کردم . آنقدر مهم است این یک سال؟

   پرسش 1782:  همیشه برای من سوال بود چرا مورخان اسلامی و حتی حضرت علی (ع) رومیان را بنی اصفر. نامیده اند و میدانید که اصفر از فرزندان اسحاق ابن ابراهیم خلیل (ع) هستند و بنی اصفر یعنی فرزندان ابراهیم (ع)!! حال چگونه ایتالیی ها و یونانیان را همنژاد ابراهیم خلیل (ع) بدانیم? یا باید قول دیگری اختیار کنیم? نظر شما چیست ?مهر افزون.

   پاسخ پرنیان حامد: با سلام حضرت ابراهیم  به استناد تاریخ طبری متولد کردستان ایران است. نه یونانی بود نه ایتالیایی. 

   پرسش 1783:  خط فنقی را اقوام یونانی تقلید کردند و هر قبیله انرا یک شکل مختلف تغیرر داد . لذا این خط دقیقا فنقی نیست ! همچنین شما میگید الاسکندر فیلیپوس همان اسکندر یونانی است . خب این نام در ارداویرافنامه و کارنامه اردشیر امده! پس مراد همان اسکندر یونانی است .

   پاسخ پرنیان حامد:  1.  تغییر خط فنقی به شکل امروزی یونانی در سوریه شمالی انجام شده  نه در یونان امروزی الفبای سوریه شمالی قبل از رونسانس از الفبای یونان غنی تر است.   از کجا به سوریه شمالی رفت را تا سند نداشته باشم سخنی نیست. اول هم از راست به چپ نوشته می شده است.

  2 ــ  در شهرستانهای ایران شهر اسم دو اسکندر آمده که یکی از آنها پسر فیلیپوس است دومی کیست؟

   عکس بالا کتیبه‌ به خط هندسی عیلامی از زمان کوتیک اینشوشینک،  موزه لوور، عکس از کتاب یافته‌ های تازه از ایران باستان،  ص تکامل خط در ایران،  پائین خط فنیقی،  عکس شماره 4514.

   عکس کتیبه های کشف شده در جیرفت،  خط و الفبای جهان منجمله فنیقی،  ادامه خط و الفبای تمدن جی است.  عکس شماره 4147.

   پرسش 1784:  اسکندر نویسان از گرانیک و هلس پونت قبل از شهر تروا نام برده اند , حال شما رو چه حساب میگید تروا در بابل است و مقدونیه در مقدونیه امروزی نیست ? هلس پونت جایش مشخص است !

   پاسخ پرنیان حامد:  جای لیدی و کراسوس هم مشخص نیست دقیقا کجاست چه رسد به هلس پونت به منشور نبونید رجوع کنید ببینید کوروش که می گویند لیدی را فتح کرد روی کتیبه محل لیدی اورارتور و ارمنستان مشخص شده نه غرب ترکیه امروزی! این منشور بونید.

15 bi-ki-tú ina muhhi ummi šarri šaknatat ina itiNisanni mKu-raš šàr kurPar-su ummāni-šú id-ke-e-[m]a            there was (an official) mourning period for the queen mother. In the month Nisanu, Cyrus, king of Parsu, mustered his army and

16 šap-la-an uruAr-ba-'-il ídIdiqlat i-bir-ma ina itiAiiari ana kur/Ú-\[raš-tu il-li]k crossed the Tigris below Arbela. In the month Ajaru, he marched to the land of U[rartu].

17 šarra-šú idūk bu-šá-a-šú il-qí šu-lit šá ram-ni-šú <<AŠ>> lu ú-še-li [...]  He killed its king, took his possessions, (and) stationed his own garrison (there) [...]

  Armenia (Akkadian Uraštu; Old Persian Armina) این نام    Ú-\[raš-tu   نام کشور ارمنستان است

لیدی = دریاچه وان است حالا بفرمایید حساب کنید هلس پونت کجاست. کی به شما گفته جای هلس پنت معلوم است؟ سندتان کو؟ تاریخ هرودوت هم همین محل را برای لیدی مشخص کرده است منتها به اینجاها که می رسد مفسری که بر اساس تاریخ هرودوت تاریخ به خورد ما می دهد می گوید هرودوت مزخرف نوشته؟ این کتیبه اون هم تاریخ مورخ یونانی . سند شما برای محل هلس پونت چیست؟

   پرسش 1785:  با توجه به اینکه در نامه های سغدی, از هون ها, سغدی ها, چینی ها و شهر سمرقند و گوزنگ اسم برده شده, چگونه این مکانها در غرب ایران است ? سوالی داشتم:  تیر ارش کمانگیر در گوزنگ فرود امده. ولی استاد تفضلی در حاشیه مینویسد که گوزنگ در واژه نامه ی مینوی خرد, به اشتباه گنزک (گنجه ارمنستان) خوانده شده! نظرتان چیست ?

   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام  شما اصلا می دانید در مورد چی صحبت می کنیم؟ اصلا می دانید چه سخنی از سوی من گفته شده است؟‌ ما داریم در مورد قبل از میلاد سخن می گوییم شما متن 311 بعد از میلاد جلوی من می گذارید؟

این جملاتی که در کتاب از سوی من نوشته شد :

   ــ  آنچه ما امروزه به عنوان نقشه ایران و اطراف در دسترس داریم, با آنچه در تاریخ قدیم ایران و جهان آمده است مطابقت ندارد. می دانیم  که در زمان ساسانیان با مشکل دو محل بودن یک نام برای شهرها مواجه بوده اند و ساسانیان سعی بر برطرف کردن این مشکل به عمل آورده اند. در متون ساسانی بی وقفه از در غرب بودن بلخ و ... سخن به میان است

   آنطور که به نظر می آید بر اثر یک مهاجرت دسته جمعی ایرانیان از غرب به شرق این مرز و بوم نقشه و نام شهر های غربی این سرزمین عینا در شرق آن پیاده شده است. این گروه نه تنها نام شهرها که فرهنگ و اشیا و کتب و... را نیز با خود جابجا کرده اند.

   علت مهاجرتی به این صورت و با نامگذاری محل های جدید مطابق قدیم به رسم یادگار و از بین نرفتن این اسامی, تنها می تواند حمله ناگهانی یک گروه و فرار گروه دیگر از محل زندگی خود باشد و چون میدانیم که دولت ساسانی نیز دچار این دوگانگی بوده است پس این مهاجرت نمی تواند از حمله اعراب سرچشمه گرفته باشد. اما حمله اسکندر مادی با مذهب میترایی و حکومت اشکانیان پس از او می تواند علتی بر مهاجرت مزدایی آن که در غرب ایران بوده اند به مرزهای شرقی این کشور باشد. این گروه برای نجات مذهب و فرهنگ و جانشان نه تنها به شرق فرار کرده اند که برای باقی ماندن نامهای محل های گذشته این اسامی را در شرق ایران بر روی محل های جدید عینا پیاده کرده اند. این سخن که این اتفاق در زمان حمله اسکندر به وقوع پیوسته باشد تنها فرضیه ای بیش نیست. و زمان بوجود آمدن این دوگانگی اسمی  در شهر های ایران را نمی توان به سادگی اثبات کرد. اما در اینکه این اسامی دوگانه هستند جای شک نمی باشد. فاصله ها,  کوهها, دریاها, مرزها,....هیچکدام با تاریخ همخوانی منطقی ندارد.  یا میتوان کل تاریخ جهان در مورد ایران را افسانه تصور کرد, که در این صورت فاصله هایی چون  شش هزار کیلومتر  نیازی به شک کردن و تفکر منطقی ندارد یا آنکه محل واقعی اسمهای گفته شده را از میان متون قدیمی پیدا کنیم.

.................................................................................

   هزار بار هم روی این وبلاگ نوشتم آنچه  در مورد مکانها ادعا شده است مربوط به قبل از میلاد است. یعنی مثلا  داریوش اول که در بیستون نوشته سوگود Suguda منظور سغد امروزی نبوده نوشته Gadâra قندهار امروزی نیست نوشته Bâxtriš بلخ امروزی نیست نوشته   sakaعقل داشته باشید نمی تواند در شرق ایران باشد وقتی نوشته با سکاها جنگید و بعد به سوی یونان و مقدونیه رفت . آنوقت شما متن  313 -314 C.E   300 بعد از میلاد را گذاشتید جلوی من امر می فرمایید اینطرف بود؟  بله در این زمان که شما می فرمایید هر دو طرف بود،  نامه های شما هم سخن از بدبختی و بیچارگی گروهی است که به نظر از مردم محلی نیستند و کلی گرفتاری دارند در باره گروهی به نام هون هم خوب است بدانید :

      ــ  هون و هیون با هم یکی نیست مفسر گفت باید یکی باشد. در تاریخ ما نوشته هیونی،‌ خیونی که ایونی هم خوانده می شود (در زبان پهلوی که از آن ماخذ گرفته شده است نماد ه خ ا  یکی است)  این لغت رسما اون یا خون و یا هون است Huns می شود خیونی؛هیونی یا ایونی؟

     احتمالا ارش کمانگیر یک تیر از بالای دماوند پرتاب کرده است آنطرف ژاپن فرود آمده است،  اینجوری راضی می شوید؟

    ببینید اینکه برای تعیین مرز تیر پرتاب می کردند  مسئله بسیار روالی بوده است این که ارش نامی تیرانداز ماهری بوده است و تیرش بیشتر از آنچه انتظار داشتند رفته است نیز  قابل قبول است اینکه پس از پرتاب تیر نیز به علت فداکاری برای وطن دچار گرفتگی یا کشیدگی عضله و هر درد دیگری شده و مرده است نیز قابل ستایش است. اینکه کتیبه بیستون و دیگر اسناد نشان می دهد در غرب ایران بوده است و اساتید محترم به زور می خواهند تمدن جدیدی در شرق ایران اختراع کنند باعث می شود تمام حقانیت تاریخ مکتوب ما را از بین ببرند آن را تبدیل به افسانه کنند و تاریخ های اختراع شده  جدید را به خوردمان بدهند و در آینده ایران را عاری از هر تمدن کهن کنند و همان بگویند قبل از اسلام خالی از سکنه بود احتمالا مسئله تیر آرش همان ارمنستان و جنگ های پی در پی آشوریان و ایرانیان است حال از افسانه بیشتر از کشف حقیقت منطقی خوشتان می آید تیر را سه بار دور کره زمین بگردانید و در ایالات متحده امریکا فرود بیاورید،  خود دانید.

   نظر 1786:  شما بهتره بری 4 تات کتاب تاریخ بخونی بعد بیای اینجا واسه ملت فتوا بدی...  وقتی میای همه چی رو تکذیب میکنی کاملا واضحهه که پانتورکی و هدفت خدشه وارد کردن به تاریخ و تمدن این کشوره، بهتره بری واسه همون زادگاهت جمهوری آذربایجان مطلب بذاری.

   پاسخ پرنیان حامد:  جالبه شما می فرمایید پان ترکی، پان ترک می گوید پان کردی، پان کرد می گویید پان پارسی! خوشحالم بدین ترتیب معلوم است که از همه اقوام کشورم دفاع کرده ام.  راستی شما تا به خال چند پان ترک دیده اید که از کوروش هخامنشی دفاع کند؟ یک مطالعه کوچکی بفرمایید هر دو لینک مقاله های کوروش صفحه اول وبلاگ هست.  فراموش کردم بگویم من اصلا ترک نیستم که پان ترک باشم! من دفاع می کنم از همه افتخارات همه اقوام کشورم  می خواهد کوروش بختیاری باشد می خواهد فردوسی خراسانی باشد و........

   نظر 1787:  اقای راوید می خواستم مسئله ای رو مطرح کنم و اون اینکه ممکنه امپراطوری که (به گفته همون ها مثل هرودوت پلوتارک .... که بازهم شک دارم اونها ساخته تخیلات پژوهشگران قرن های اخیرن یا حالا بودن) از جیخون و هندوستان تا همون سرزمین خراب شده یونان تمام ممالک مهم از جمله بابل، سارد، ممفیس، تبس ... و خلاصه مهدهای تمدن را با اقتدار زیر سلطه خودش داشته، یکی دوتا دانشمند و فلسفه دان و مخترع و ریاضی دان و... این چیزها نداشته اما یم منطقه که به صورت شهر  mevar اداره می شود و کل مساحتش به اندازه چهارمین ایالت داریوش کیلکیه هم  نیست این همه دانشمند و (البته بازم به گفته خودشان که منم پشیزی براش ارزش قائل نیستم) فلسفه دان و ریاضی دان داره مثا ارسطو، اقلیدس، فیثاغورث، واقعا چرا؟ آیا ما داشتیم؟ مگه میشه به خاطر اون مستاقی که آوردم نداشته باشیم. چندتاشون را هم می شناسم اما من می شناسم نه همه.

   پاسخ پرنیان حامد:   با سلام (از متن فارسی- لاتین شما باز نویسی شد چنانچه ایرادی دارد  پوزش می طلبم)  ببینید  در اینکه هیچکدام و اصلا وجود نداشتند با شما موافق نخواهم بود اما  دو مورد است که به آن اشاره می کنم:

  1 ــ  این دانشمندان و فلاسفه و مخترعین که می گویند یونانی هستند واقعا در کجای این کره جغرافی زیسته اند شما توجه کنید به گفته خودشان هرودوت و کتزیاس به طور مثال متولد کشور ترکیه امروزی هستند این ایونی است ایونی هم بازمانده تمدن بزرگ آشور است حال این چه ارتباطی به جزیره های دریای اژه و نژاد greek   ساکن که به آن پناهنده شدند دارد و این تمدن را از بین النهرین برای این مکان به ارمغان بردند دارد سیاست امروزی است که ایجاب می کند اروپایی که تمدنی ندارد برای خود از طریق یونانی که خود تمدن عاریه ای داشته تمدن درست کند ارش تالشی = ارس تالیس = ارسطو از تالش ایران که از نژاد greek نمی تواند باشد همین می شود که ایران با تمدن 7000 ساله یکهو خالی از دانشمند و ... و در تئوری های جدید اصلا خالی از سکنه می شود.

  2 ــ  همان مورخین ایونی دائما اشاره کردند دانشمندانشان برای یادگیری علم به مصر و بین النهرین سفر می کردند  کپیه برداری های آنها باقی مانده  اصل نوشته ها در مرکز اصلی یعنی ایران و بابل و... بر اثر جنگها از میان رفته و بقیه هم در حال نیست شدن است اینجا. شما ببینید در اثارالباقیه ابوریحان بیرونی نوشته:

   صابیان،  می گفتند،  که فلک در یک خلاء نامتناهی پرتاب شده و از اینجاست که حرکت دورانی دارد زیرا چون چیزی مدور از محل خود زایل شود بحالت دورانی فرود می آید و گروهی از ایشان به حدوث عالم گراییده و این عقیده را قبول کردند که عمر عالم هزار هزار سال است که به چهار قسمت تقسیم می شود چهارصد هزار سال آن زمان صلاح و خیر است و.....

    خود آثارالباقیه سده ها قبل از گالیله مکتوب شده است. خدا می داند صابیان چند هزار سال قبل از گالیله می دانستند که زمین گرد است.

   لذا همانگونه که می بینید آنچه در باب دانشمند و.... اروپا و یونان می گویند تنها بازنویسی از بین النهرین است. روی یکی از کتیبه های هخامنشی گیرشمن جدول ضرب پیدا کرد فیثاغورث نمی تواند مخترع جدول ضرب باشد او فقط یک کپیه بردار است.

متاسفانه نام دانشمندان اصلی را در اختیار نداریم شما اگر می شناسد به ما هم بگویید باسپاس.

  نظر انوش راوید:  غربیها با مهندسی تاریخ و دروغ و دونگ می خواهند بگویند تمدن از اروپا بوده است، اگر جوانان باهوش متخصص ایرانی نجنبند و تاریخ ایران را نجات ندهند،  آنها با ایجاد جنگ و بمباران همه آثار تاریخی را مانند کشور های سوریه و عراق و افغانستان نابود می کنند،  و با خیال راحت ما ملتها را خواهند گفت انسان های دست دوم و سوم.  در صورتیکی قبل از همه تمدن کهن جی بوده است،  جهت اطلاع این فایل صوتی را گوش کنید.

کلیک کنید:  فایل صوتی دکتر یوسف یوسف مجید زاده درباره جیرفت

   پرسش 1788:  با درود، چندی پیش مطلبی از شما خواندم که گفتید که هراکلس در کردستان سکونت دارد. این کتیبه یونانی غار کرفتو را تاریخدانان به زمان مهرداد دوم تشخیص داده اند. و سخن شما نمیتواند درست باشد. همچنین انچه دیودور در مورد شهر شوش و اگاممنون نوشته دروغ و افسانه محض است زیرا قول کتزیاس کنیدی نقل کرده و کتزیاس نیز کتابش سراسر افسانه است . به گفته کتزیاس حتی شاه اشور, کشور تروا را تحت انقیاد داشته است! گفته های کذب کتزیاس را سند نکنید موفق باشید.

   پاسخ پرنیان حامد:  درود بر شما کتیبه مال دیروز هم می خواهد باشد بنده نمی توانم فردا صبح بروم وسط شهر تهران یک تابلو بزنم اینجا خانه جرج بوش است مردم ایران و مردم امریکا تکه تکه ام می کنند. زمان مهرداد دوم کی جرات کرده بالای غار بنویسد اینجا خانه هرکول است؟  لابد مدرکی داشتند که محل واقعی هرکول در این منطقه بوده که همچین کاری کردند!  زیر مجسمه هرکول (به زبان یونانی) چرا به پارتی نوشته ایزد بهرام؟ چهارتا مجسمه هرکول در آتن ساختند سند بر محل تولد ایزد بهرام در آتن است؟

   تا آنجا که بنده می دانم هرودوت دفتر 5،54 و دفتر 7،151  شوش را ساخته پدر آقا ممنون می داند،  اما  بنده نه با کتزیاس و دیودور کار داشتم  نه با هرودوت!. بنده به ایلیاد هومر و آثارالباقیه ابوریحان بیرونی استناد کردم.

   ــ  گویا اصرار عجیبی در تقدیم کردن افتخارات بین النهرین به یونان و اروپا دارید!  جنگ تراوا به استناد ایلیاد هومر که باید بین دو رودخانه عظیم باشد بغل اون دوتا جوی آب است که عکسش را بر وبلاگ زدم؟ شما از منطق هم چیزی می دانید یا آنچنان شستشوی مغزی شده اید که عقل و منطقی برایتان باقی نماده است؟

   پرسش 1789:  با سلام،  1 ــ  می خواستم بدونم تهمورث برادر جمشید بود یا پدرش؟  2 ــ  اگر برادرش بوده، منظور از ارب از فرزندان تهمورث می باشد.  چون او را اربسس خوانند یا شاید همان اروپ باشد؟  3 ــ   در شاهنامه اگر جمشید را با تمدن جی و تهمورث را با تمدن گوبلکی یکی بدانیم پس کیومرث را باید یک تمدن قدیمی تر بنامیم؟  آیا می توان یک همچین مقایسه ای کرد؟

   پاسخ پرنیان حامد:   با سلام 1.  شاهنامه نوشته پدرش بود بندهش نوشته برادرش بود. 2. اختمالا منظور ارا +بی (بغ) است.  اربسس را اروپه شاه و تهمورث را تخم اروپه می نویسند. 3. جمشید را نماد مهاجرت از جی رفته شده به جنوب بین النهرین (= سومریان) فرض کردیم تمدن جیرفت را به کیومرث و هوشنگ نسبت دادیم.

   پرسش 1790:  سلام خانم حامد . در کتاب اشنایی با معماری جهان امده:  به گفته هرودوت معماری اتروسکها پایه و زیر ساخت معماری روم میباشد.  بنا های قدیمی ایتالیا نیز بسیار زیادند مانند شهر ولترا که قدیمیترین قوس شناخته شده روی زمین متعلق به ۳۰۰ق.م درانجاست. همچنین کلوکاماکزیمای روم که یک زهکش اب روباز برای تپه های روم بود از معماری اتروسکی است و خروجی ان به سال ۷۸ق.م ساخته شده است .علاوه بر اینها, دروازه مارتسیا در قرن سوم ق.م در شهر پروجا ساخته شد .معابد سه سلولی هم مانند کپیتولینوس روم در ۵۰۹ پ.م ساخته شد.  بعد از سوزانده شدن ان, دومیتیان انرا بازسازی کرد. همچنین معبد جونوسوسپیتاد از دیگر معابد سه سلولی روم باستان است از دیگر بناهای رومی, معابدی همانند فورتاناویریلس است متعلق به قرن دوم ق.م در رم ایتالیا. معبد دیگری که میتوان نام برد, معبد سیبول است متعلق به قرن نخست ق.م دیگر بناها را خلاصه میگویم: معبد فورتونا پریمجینا (۸۰ق.م در شرق رم) با این حال چگونه میگویید بناهای رومی متعلق به بعد از میلادند ?

   پاسخ پرنیان حامد:  درود بر شما . گویا برای شما سوء تفاهمی پیش آمده است چون بنده شخصا تابستان در موزه تریر آلمان بودم و به شخصه دیوار پشت موزه را که مربوط به چند سالی قبل از میلاد است لمس کردم !

اما آنچه در باب روم در تاریخ ایران و یا تاریخ یونان و هر سند مکتوبی که شما می فرمایید آمده است با چند روز و چند سال قبل ار میلاد  یک کمی اختلاف دارد ما دنبال آثار باستانی اروپا نیستیم ما به دنبال محل روم باستانی تاریخ هستیم. 

    توجه بفرمایید:  ‌مکتوب است دقیانوس هزارمین سال بن افکنی روم را جشن گرفت این روم کجاست؟

این حساب دقیانوس: گاه شمار میلادی از سال 525 اغاز شده است و تا ان زمان گاه شمار دقیانوسی در جهان عیسویت معمول بوده است . dionysius  گفت دقیانوس یک مهری سرسخت بود که عیسویان را آزار می داده و سزاوار نیست که عیسویان گاه شمار او را به کار برند. او سال 247 دقیانوسی را برابر 525 میلادی گرفت که در حسابش چند سال اشتباه کرده بود زیرا عیسویان حساب کرده اند که عیسی چند سال پیش از آغاز گاه شمار میلادی به جهان آمده است.  و این یعنی باید دنبال شهری باشیم که 722  ق. م قدمت داشته باشد.

   چنین چیزی در اروپا با نام رومی موجود نیست آثار رومی در اروپا به حداکثر به 80 ق.م می رسد قدیمی ترین اثر غیر رومی هم که شما بیان کردید طبق معمول ماست مالی های مفسرین سوخته و در سال 81 بعد از میلاد ساخته شده است.  کپیتولینوس روم در ۵۰۹ پ.م ساخته شد ..... بعد از سوزانده شدن ان, دومیتیان آنرا بازسازی کرد.

 دومیتیان  (Domitian) برادرتیتوس 81 بعد از میلاد  که البته خود 509 هم 200 سال کم دارد !  حال بفرمایید بین النهرین و ایران و خوزستان و ..... من برای شما سند شهرهای از زیر خاک در آورده بیاورم 2000 ق.م 3000 ق.م و...... 722 ق.م برای قدمت این منطقه قابلی ندارد روم باستان کجاست؟

   در باب هرودوت سخن گفته بودید شما توجه داشته باشید مفسرین امروزی برای به اثبات رساندن مزخرفاتشان هر جا به نفعشان است سنگ مورخ به سینه میزنند هرجا به ضررشان است هرودت و دیودور و .... گزافه گو می شوند :

Nineteenth- and twentieth-century scholars (e.g., Mommsen, Schwartz) have criticized Diodorus, who was, in their vision, an uncritical maker of excerpts and a poor historian. Indeed, the Sicilian makes strange mistakes in the chronology of ancient Rome and makes other errors. Yet, this criticism is ill-judged and the latest research offers something of a rehabilitation, stressing that the Sicilian author did what he wanted to do - write an easily accessible world history. The title, Library of World History, proves that Diodorus did not pretend to offer more than a collection of summaries. As a historian, he is simply as good as his sources.

   لاجرم دیودور سیسیلی از دید آقایان نمی دانسته روم باستان کجا بود و آقایان امروزی (احتمالا انگلیسی) بهتر از او می دانند.  این هم ایراد بعدی که به دیودور گرفتند  :

Certainly he never went to Mesopotamia, since he places Nineveh on the Euphrates,

دیودور درست نوشته.   شما هم گاهی تاریخ های مکتوب را بدون این تعصب و از هر دو دید بخوانید ببینید کدام منطقی تر خواهد شد. موفق باشید.

   پرسش 1791:  سلام و سپاس،  دو پرسش داشتم :

۱ : الکساندرنویسان در هندوستان از قوم برهمن نام میبرند, و آشوکا هم در فرمان ۱۳ خودش از براهمانها و سرامانا ها نام میبرد . همچنین اورده اند که اشوکا از یونا کامبوجا به عنوان همسایگان قندهار که در مرزهای امپراطوری مایوری زندگی میکردند نام برده شده. حال چطور قندهار در غربست ?  رجوع کنید فرمان ۵ و ۱۳

۲ : دیودور در کتابخانه تاریخی نوشته زمان هرودوت , رومیان وولسکی ها را شکست دادند و خیلی اتفاقات دیگر را در زمان اسکندر, از رومیان در ایتالیا نام میبرد ! همچنین ایتالیا دارای اثار باستانی کهنی است. نانند یک اثر متعلق به ۱۵۰۰ق.م و خیلی اثار باستانی دیگر از اتروسک ها که به قدمت ۹۰۰ق.م میرسد. فکر نکنید در اروپا فقط سلتها بوده اند! جغرافیای استرابو را مطالعه کنید .

   پاسخ پرنیان حامد: درود بر شما بانو تصور می کنم پاسخ هر دو پرسش شما را در پرسش قبلی دادم .

   1 ــ  اشوکا فرمان خود را به یونا و کامبوجا فرستاد.

" فرمان هاى شاهى او صراحت به این دارد که داعیان یا بشیرانى را براى گسترش درمه پیش کمبوجه ها (ایرانى ها)، و یونه ها (یونانى ها) فرستاد..."

   ــ  شاه حتی این موضوع  را که: همه براهمانها و سراماناها که زندگی می‌کنند، باید آنچه را که برای پادشاه مفید است، انجام دهند و به سروران خود احترام بگذارند، به پدران و مادرانشان احترام  بگذارند، دوستان خود را دوست بدارند و به آنها خیانت نکنند، با برده‌ها و خدمتکارانخود تا آنجا که ممکن است، رفتار محبت‌آمیز داشته باشند

   ــ  از ساکنان ایرانی این ناحیه که به طور عمده به پرورش اسب می پرداختند٬ یاد کرده است. نام این مردمان در فرمانهای شاهی پنجم و سیزدهم آشوکا نیز آمده ونشان می دهد که آنان همچنان در آن نواحی می زیستند.

   آایا متوجه ساکنان ایرانی هستید؟ ایا متوجه هستید در فرمان آمده است همه مردم حتی دو گروهی که شما می فرمایید (که احتمالا بومی نیستند) و بدین ترتیب به حکم برای آنان هم تایید شده است.

   حال به من بگویید یونانیان در باب کدام برهمن گفتند ؟ بانو یونانی می گویید برهمن شاگرد فیثاغورث بود این با برهمن در هند امروزی  نمی تواند یکی باشد دقیقا همین است با بودا و بوداسپ شما اثارالباقیه را مطالعه بفرمایید دقیقا تایید کرده دو تا بودا داریم.

   2 ــ  در این صورت جز از توضیحی که در پرسش قبلی دادم شما که به دیودور استناد می کنید باید محلی را که او برای روم مشخص کرده بپذیرید که متاسفانه خلاف تصور شما ایتالیای امروزی نیست. می پذیرید؟

   پرسش 1792:  سلام. سوالی داشتم اینکه اسناد دیوار جولیوسزار در انگلستان چیست ? تا جایی که من میدانم جولیو سزار در انگلیس دیواری چوبی ساخته است و نه اهنی . سپاس

   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام . هیچ سندی از این دیوار در انگلستان باقی نیست نابودش کردند./ دیوار چوبی جولیو سزار کجای انگلستان است؟  ایا سندی دارید دیوارش چوبی بوده است؟

پرسش 1793:  سلام بر شما، در مورد رومیه مداین هم باید عرض کنم این شهر در زمان انوشیروان ساخته شده است. زمانی که انوشیروان انتاکیه را میگیرد , مردمان رومی انجا را به اسیری میگیرد تا شهری مانند انتاکیه در مداین بسازند. واسه همین هم به ان شهر رومیه یا ویه انتیوک میگفتند . این موضوع در تاریخ بلعمی و طبری و.. در باب زمان شاهی انوشیروان عادل امده است .

   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام  عجب افتخار بزرگی است برای دولت ساسانی که چنین شهر بزرگی را بر پا کردند.

ببخشید فقط یک سوال کوچک داشتم.  چرا از یک چنین افتخار شهرسازی بزرگی در متن وابسته به ساسانی "شهرستانهای ایران شهر"  سخنی به میان نیست؟  مخصوصا که اشاره می کند :

21.   به کوست خوربران شترستان ئی تیسفون از فرمان ئی توس ، گرازه ئی گیپکان کرت

21.  به جانب مغرب به فرمان توس شهرستان تیسفون را گرازه گیپکان بنا کرد

  عجیبه در این کتاب حتی به شهرسازی رومیان هم اشاره شده است.

32    شهرستانی که اندر سرزمین گزیره  ساخته شده امتوس برادرزاده قیصر ساخته است.

-           تاریخ  بلعمی – طبری صفحه 855 ننوشته شهر کجا بود نوشته شهری بنا کرد شبیه انطاکیه در سرزمین خویش و اسیران را فرستاد آنجا. ییخشید آنوقت صفحه مثلا 800 که نوشته شاهپور اولیانوس را هزیمت داد مدائن و تیسفون را پس گرفت این شهر را چگونه بعدا رومیان ساختند؟

   شما گویا به تاریخ طبری – یلعمی استناد می کنید. بفرمایید با اسناد زیر چه کنیم مطابق این اسناد رومیان همان حاندان گیو و گودرز هستند: که پادشاهی آنان از سرپل زهاب (بغداد- اهواز) تا شام و دمشق بوده است فکر نمی کنم اهل ایتالیا بوده باشند :

-           از ملوک الطوایف مردی بود از نسل پادشاهان قدیم که بر ایالات جبال و اصفهان فرمانروایی داشت. سپس فرزندان او فراتر رفته و بر ایالات سواد (عراق) و پارت نیز چیره گشتند (تاریخ محمد پسر جریر طبری)

-           مسعودی می نویسد:  بانیان شهر رومیه (مدائن) پادشاهانی بوده اند که به پسران گرگ شهرت داشتند و نام رومیه از آنها آمده و عنوان رومی را به نام ایشان و پادشاهان دیگر افزودند.

-           رومیان از آنجا که بغداد است تا شام داشتندی (تاریخ محمد پسر جریر طبری)

-           لهراسپ به بخترشه از تخمه گودرز پادشاهی اهواز و مغرب از دجله تا دمشق را بخشید (همان تاریخ)   

گیو در شاهنامه فردوسی زیر درفش گرگ پیکر است

یکی گرگ پیکر درفش سیاه  .......   پس پشت گیو اندرون با سپاه

و در جای دیگر

درفشی کجا پیکرش هست گرگ  ......               نشان سپهدار گیو سترگ

و در جای دیگر

یکی گرگ پیکر درفش از برش  ........   بابر اندر اورده زرین سرش

   پرسش 1794:  سلام، در باب واژه سلوکی که در ایمیلی بود من کمی اطلاعات دارم، در روم باستان به خدای خورشید، سل (SOL)  می گویند مانند  HELIOSدر یونان باستان. سلوکی= پادشاهان خورشید گرد.

   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام به سوریه هم می گفتند هروم همان خورشید است کتیبه ساسانی تخت جمشید هم از شخصی به نام سلوک است جریان سلوکی در ایران خیلی تناقض دارد.

     پرسش 1795:  با سلام خدمت خانم پرنیان حامد:

-آدرس سند برای زبان پارسی میانه در دانشگاه گندی شاپور این است (دانشگاه گندی شاپور) در وبلاگ ویکی پدیا

   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام تصور می کنم بر آدرسی که دادید خلاف آنچه در پرسش قبلی نوشتید مکتوب است

سوال قبلی شما : چرا با وجود اینکه در زمان ساسانیان زبان پارسی میانه (پهلوی) زبان رسمی ایران بود و دانشگاه جندی شاپور در ایران قرار داشت در خود دانشگاه به جای زبان پارسی میانه به زبان سریانی و یونانی گفتگو می کردند چرا پادشاهان ساسانی نسبت به زبان پارسی غیرت نداشتند؟ و دوم اینکه چرا به جای موبدان زرتشتی مسیحیان دانشگاه جندی شاپور را اداره می کردند؟

The king commissioned the refugees to translate Greek and Syriac texts into Pahlavi

The faculty were versed in the Zoroastrian and Persian traditions

پاسخ هر دو سوال شما بر همان آدرسی که دادید مکتوب است زبان پهلوی بوده است و سیستم زردشتی و پارسی اینکه در دانشگاه به زبان های دیگر هم سخن می گفتند و یا زبانهای دیگر هم تدریس می شده است مسئله دیگری است.  الان هم در دانشگاههای ایران صد زبان دیگر تدریس می شود دلیل بر بی غیرتی است؟‌

   نظر 1796:  استاد واقعا از مطالب شما استفاده کردیم. فقط این مطلب را اصلاح کنید که وقتی فریدون کشور را به سه قسمت تقسیم کرد، ایران را به ایرج داد که در میانه بود. و سلم و تور در طرفین بودند. لطفا نقشه را اصلاح کنید. ایران باید وسط قرار بگیره.

   پاسخ پرنیان حامد:  با سلام و سپاس از نقد  شما متاسفانه مشکل ما در هشت سال گذشته دقیقا همین است که نتوانستیم به استناد متون باقی مانده در کشورمان این ایران را آن وسط قرار دهیم این هم نمونه این اسناد شما ببینید می توانید یکجوری ایران را بیندازید وسط این شهرهایی که می گوید؟

-           ناحیت ترک, الترک (شمال غربی ایران امروزی) و خزران, الخزر (شمال غربی ایران امروزی) و چینستان, الصین (غرب ایران امروزی)  و زمین شرق (شرق کجا؟) طوج را داد و او را فقفور (بغ پور= پسر موبد مهری) نام کرد.

-           زمین عراقین, بصره, بغداد, واسط,  پارس, سند, هند, حجاز، یمن همه را ایرج داد = ایرانشهر

-           زمین مغرب , روم , روس (البرجان) , سقلاب , آذربایگان (در شمال غربی ایران امروزی است), اران (همسایه هیرکانیان در شرق کشور ترکیه امروزی و شمال غربی ایران امروزی می باشد) و کرج به سلم داد و او را قیصر نام کرد.

 http://ravid.ir    و   http://arq.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد